Hodnotíme kampaně českých měst na podporu turismu

Jsme milovníci seriálů, a tak pro vás máme další obsah na pokračování. V seriálu #Hodnotíme si budeme brát na paškál kampaně a reklamy na různá témata a spontánně je hodnotit. První díl jsme zasvětili kampaním destinačního marketingu – protože města a kraje chtějí po pandemii opět nakopnout turismus, pouští do světa obsah, jež má za cíl přilákat návštěvníky. Které počiny nás baví a co nás úplně nenadchlo?

Dnes hodnotí Petr, Jirka, Štefan, Gabča, Nikča B. a Nikča V. Společně jsme mrkli na kampaň Brna, KV, Prahy, Tábora, Znojma a Plzeňského, Středočeského a Moravskoslezského kraje. Nechceme se v žádném případě pasovat do role těch, co ví nejlépe, jak to mají dělat, ale protože nás baví probírat různé reklamy mezi sebou a rádi hledáme inspiraci, napadlo nás naši diskuzi zaznamenat.

Brno

Moravská metropole přišla s konceptem „Čas přepsat pravidla“, jejímž cílem je změnit názor lidí na zažité stereotypy. Kampaň tvoří několik vizuálů, jež znázorňují jednotlivá pravidla života. Prim hrají tři z nich (13, 17 a 29), k nimž jsou i spoty, které se kromě onlinu objeví i v televizi.

Gabča: „Tyjo, chudák chlapeček 😂.“

Cílovou skupinou tohoto spotu jsou rodiny s dětmi

Jirka: „To je všechno?“

Petr: „Nechápu.“

Tento spot má oslovit starší páry s odrostlými dětmi (tzv. empty nesters)

Jirka: „Jo, tohle už dávalo trošku smysl.“

Spot „Dáma“ cílí na mladé dospělé

Petr: „Já to asi pořád nechápu.“

Nikča B.: „To je jak nějaká reklama na alkohol, ne?“

Petr: „Podle mě to vzniklo tak, že si vzali ten vtípek s penisem toho koně – teda té hlavy, co vypadá jako penis, a na tom to celé postavili. Ale ty spoty s přehradou a pivem už moc nedávají smysl, protože tam není žádná dominanta Brna.“

Jirka: „No jako je tam Petrov, to ukazuje, že se tam chodí pít, ale je to tak jako uměle znázorněný… Vypadá to jako na koupališti. A teda pocházím z Brna, ale na přehradě jsem nikdy žádnou jachtu neviděl. Ještě teda mě osobně zarazilo, že mají hashtag #brnotruestory, ale webovky gotobrno.cz, což je za mě daleko lepší spojení. Hashtag #gotobrno by se mohl i chytit – jako kdykoliv já bych jel do Brna, tak bych ho použil.“

Petr: „Škoda, no. A souhlasím s tím hashtagem. Když už máš stránky… Gotobrno.cz je fakt dobrá doména.“

Jirka: „Nevím, asi bych raději pozval Honest Guide, ať ukážou, jak opravdu Brno vypadá.“

Karlovy Vary

Lázeňská město Karlovy Vary se pro letošní rok stalo „Městem zážitků“. V kampani se pracuje se slovem moře a claimem Nemusíte do zahraničí, abyste si v létě užili.

Jirka: „Za mě určitě lepší než Brno. Jen teda ten začátek je trošku divnej.“

Petr: „No protože tam potřebovali dostat to slovo moře. Postavili to na dobrém sloganu.“

Zdroj: mestozazitku.cz

Gabča: „Jé, já bych hned jela do Brna. TEDA DO VARŮ! 😃“

Petr: „Jo, tohle je fakt dobrý. Jen jsem to viděl už tolikrát, snad padesátkrát… Přepálili nakoupený mediální prostor. Na YouTube skoro 300 000 zhlédnutí, to je ono no…“

Štefan: „Tyjo, to logo Varů vypadá jako logo About You, že? Jinak hezký.“

Petr: „Jediné, co mi přijde divný je, že tam jsou ty prázdné ulice. Že tam ten pár chodí sám, což mi neevokuje ty zážitky. Je to jak město duchů. Takže trošku ta reklama prodává naleštěné 💩. Tvrdíš, že KV jsou město zážitků, ale vlastně to tak moc není. Bojím se, že když tam přijedeš, realita nebude korespondovat. Ale jako jo, naláká tě to.“

Jirka: „Mně se právě líbí, že to natočili tak, jak to je. Že to není taková umělá realita, jako když si necháš vyklidit Karlův most.“

Nikča B.: „Z reklamy to na mě působí, jakože to tam fakt žije.“

Praha

Hlavní město láká turisty kampaní „V Praze jako doma“. Ta komunikuje benefitní program, kdy návštěvník Prahy získává za nákup ubytování v partnerském hotelu body, jež pak přeměňuje na vstupy na památky, do zoo nebo třeba za služby průvodců. Claimem kampaně je Jedna noc v hotelu vám odemkne celé město. Symbolem se tak stal zlatý klíč od metropole, kterého se ujal Matěj Ruppert, jenž se stal tváří reklamního spotu.

Matěj Ruppert s praklíčem – klíčem od Prahy (foto: Julie Vrabelová)

Petr: „Jo! To je dobrý! Ale komunikují něco, co má většina velkých měst – ten benefitní program, kdy si kupuješ různé vouchery, se kterými máš slevu do muzea a tak, a komunikují to podle mě strašně složitě. Proč praklíč?“

Matěj Ruppert s praklíčem – klíčem od Prahy (foto: Julie Vrabelová)

Nikča V.: „Proč to video nemají přímo na tom webu, aby díky němu šlo jednoduše pochopit, o co jde? Matěj to vysvětlí mnohem jednodušeji než celý ten web.“

Petr: „Je to lehce nedotažený no.“

Jirka: „Tohle se ale děje často. Video se používá jako reklama, aby někdo přišel na web, místo aby ho využili i tak, že lidem, kteří nechtějí číst, dají na webu informace.“

Petr: „A lidi, kteří teda viděli to video, by na webu měli hned vidět Matěje Rupperta, aby na první dobrou pochopili, že to je ono.“

Jirka: „Ale tedy jinak se mi video moc líbilo, jak je natočené, a jsou tam dobré střihy. Jako daly by se udělat ještě lépe…“

Gabča: „…souhlas! Když jde Matěj doprava, tak by měl v další scéně přijít z té stejné strany.“

Petr: „Ale je to fajn, ukážeš tak hodně míst.“

Jirka: „Nejlepší moment byl, jak si Matěj sedl v tramvaji a dosedl na lodi. To fungovalo nejlíp. To bylo super!“

Štefan: „Mně se hrozně líbilo, jak skočil na Karlův most!“

Nikča V.: „Perfektní je i sedící copy, třeba jak říká ‘vám toho dá hromadu’, a zároveň skočí do hromady sena.“

Nikča B.: „Ale tedy nejsem si jistá, že by Karlův most byl někdy tak bez lidí, ani během karantény.“

Jirka: „Neřekli, v kolik hodin tam ten Matěj je. Třeba je pět ráno 😁.“

Tábor

Jihočeské město zve návštěvníky heslem „Zažijte Tábor“. Známé osobnosti, které si Tábor zamilovaly nebo odsud pochází, v krátkých videích představují město a objasňují, proč na dovolenou nebo výlet vyrazit právě do Tábora. Tvářemi kampaně se stal například akrobatický letec Martin Šonka, člen národního kuchařského týmu Martin Svatek nebo malíř Kristian Kodet.

Zdroj: visittabor.eu/zazijte-tabor
Zdroj: vimeo.com/426268424/ae0adc5a34

Petr: „Proč to mají na Vimeu?!“

Jirka: „To bylo zbytečně krátký, škoda. Protože ty záběry z letadla jsou suprový!“

Štefan: „Přesně, to k Martinovi úplně sedí.“

Petr: „…ale Vimeo je teda velký fail, musím to říct znovu. Každopádně jak to každý ukazuje takto ze svého pohledu, souvisejíc z jeho povoláním, to je boží. Čistá práce.“

Jirka: „Jako natočené a zpracované velice pěkně.“

Petr: „A dobře vybrali ty osobnosti.“

Zdroj: visittabor.eu/zazijte-tabor

Nikča B.: „Čoveče, tak do Tábora bych jela hned!“

Jirka: „Já jsem v Táboře byl několikrát, a musím říct, že ty videa ukazují přesně ty místa, co já znám, takže právě ta obvyklá turistická místa. Fakt pěkný.“

Znojmo

Hashtagy jsou mezi městy a kraji evidentně velmi populární. Svůj má i Znojmo. #mastozadax je tagem kampaně „Znojmo zadax“, která má rozproudit znojemské restaurace, hotely a cestovní ruch celkově. Když si koupíte něco za min. 150 Kč v zapojených gastro podnicích nebo utratíte alespoň 500 Kč za ubytování v zapojeném hotelu, získání volňáska na znojemské památky. Kampaň doprovází výstižný claim S plným břichem na památku dojdeš.

ZB Znojmo ZADAX FB uvod5 hacek 2048b
Zdroj: znojemskabeseda.cz/turismus/mestozadax

Nikča B.: „To je jako zadák? Na té lodi?“

Jirka: „Jako zadax? To znamená zadarmo.“

Nikča B.: „Aha, tak to se u nás vůbec nepoužívá. Říká se zadara, ne?“

Petr: „Na Moravě je i zadax. Ale nápad s tím háčkem na lodi vlastně dobrej. I když já moc nemám rád tyhle doslovné vtipy. Každopádně ta myšlenka s podporou podniků je fajn.“

Jirka: „Mně vadí, že ta kampaň je moc složitá. Na vysvětlení, na provedení, a pak ve finále pojedeš a zjistíš, že to nefunguje. Stojím si za tím, že když něco nedokážeš vysvětlit během jedné věty, tak to nedělej.“

Nikča V.: „Mimo mísu, ale to logo Znojma trošku připomíná Amazon, že?“

Plzeňský kraj

Plzeňský kraj připravil na podporu domácího cestovního ruchu kampaň „Dovolená v Plzeňském kraji léto 2020“. Ta představuje zajímavá místa a památky Plzeňska. Tváří se stal herec Karel Zima.

Nikča B.: „Tak tady to moc neumí, ty střihy. A je to hrozně dlouhé!“

Petr: „Mně to přijde jako parodie.“

Štefan: „Já moc nemám rád tady ty herecký výkony… Tak jedééém!“

Herec Karel Zima (zdroj: dobrapece.cz)

Petr: „A teda upřímně – nemám žádné z těch míst, co tam byly, asociované s Plzní. Vy jo?“

Jirka: „Já si myslím, že chtěli udělat úplně jiné video. Vcelku hezky natočené. A pak jim někdo řekl: ‘No ale tam vůbec nezazní jména těch míst!’ A tak to tam museli na sílu dostat.“

Petr: „Koupili si dron no, tak natočili hezký video…“

Nikča V.: „…ten záběr z toho dronu byl ale zrovna wow!“

Gabča: „Jo, ten byl jedinej dobrej.“

Petr: „Mně přijde, že tam bylo všechno kromě Plzně. Ten projekt je prostě zvláštní.“

Středočeský kraj

Na výlet do královských středních Čech také lákají osobnosti, konkrétně třeba zpěvák Václav Noid Bárta, veslař Ondřej Synek, saxofonista Felix Slováček, Michal Dvořák z kapely Lucie nebo operní pěvkyně Andrea Kalivodová.

Zdroj: strednicechy.cz

Kampaň staví na claimu „A jak si svých královských 72 hodin užijete vy?“ a sdělujte tak, že na prozkoumání krás Středočeského kraje vám postačí i tři dny.

Zdroj: strednicechy.cz

Petr: „Docela se mi líbí myšlenka toho časového omezení. 72 hodin. Jakože dávají tipy na konkrétní tři dny. To třeba na TripAdvisoru hrozně funguje.“

Štefan: „Jojo, přesně. Já to právě vždycky tak na tripadvisor.com hledám, plán na konkrétní počet hodin nebo dnů.“

Jirka: „Ale proč mají ten vizuál takový? Proč mají ty postavy vyphotoshopovaný a daný přes ty fotky památek?“

Gabča: „No to jsou jako tipy na tři dny, které nám dává ten daný člověk.“

Jirka: „Jo takhle!“

Nikča B.: „Je to hrozně složitý ten vizuál, mně to taky dlouho trvalo, než jsem to pochopila.“

Petr: „Ono je to jako 1. den, 2. den, 3. den. Ale je to špatně čitelné. Měli to dát nahoru tento text. A za mě teda fail je, když zaplatíš známé osobnosti, a jejich tváře nejsou v reklamě poznat na první dobrou.“

Jirka: „Já jsem si všiml primárně té tváře, ta mi přišla důležitá, když je uprostřed. Ale tady by měly prim hrát ty pamětihodnosti.“

Nikča V.: „A na webu nedohledáš ty konkrétní 3denní výlety. Tedy když tě zaujme třeba tip od Michala Dvořáka a chceš zjistit detail výletu a podrobnosti o těch třech památkách, musíš si je jednotlivě vyhledat. Škoda.“

Zdroj: strednicechy.cz

Petr: „Mmm, web není dotažený no.“

Štefan: „To je vlastně teda jen tak naoko ty výlety, oni k těm jednotlivým bannerům v podstatě nic nemají, žádný obsah.“

Petr: „A detail: to logo, to je kravata nebo límeček?“

Nikča B.: „To je královská koruna, ne?“

Všichni: „Aha.“

Moravskoslezský kraj

„Nemusíte jezdit do světa, celý svět najdete v našem kraji,“ hlásá destinační marketingová kampaň „Máme světový kraj“ podporující výletnictví na Moravskoslezsku. Ta je postavena na památkách a přírodních krásách této oblasti ČR, které připodobňují světové pamětihodnosti.

Web mamesvetovykraj.cz nás zaujal propracovaností – jak posuvníkem mezi moravskoslezskou a světovou památkou, tak uvedenou vzdáleností památek od Ostravy

Součástí kampaně je výzva na sociálních sítích, kdy veřejnost má hledat světová místa regionu, umístit je Instagram nebo Facebook a označit je hashtagem #vyzvaMSK. Výzvu započaly známé osobnosti, například zpěvák Mirai nebo taneční mistr ze StarDance Zdeněk Chlopčík.

Jirka: „Prosím, nechme už výzev.“

Petr: „Nééé, nedělejte výzvy, nepředávejte si žádný štafety. A co to počasí jako?

Jirka: „Měli jenom jeden natáčecí den no…“

Štefan: „Co to je proboha?“

Petr: „Nééé.“

Gabča: „Jak odejde tak do strany, to je vtipný.“

Jirka: „Přesně, příště bez chůze, bez výzev… Hlavně pokud se účastník natáčení necítí dobře, což jde vidět na Monice Žídkové, tak se ani divák videa pak nebude cítit dobře.“

Petr: „Za mě: myšlenka výborná, to přirovnávání k těm světovým pamětihodnostem je výborný, ale tahle videa… Prostě vzít zpěváka z Mirai za upršeného počasí, který támhle ukáže do dálky, že tam jsou někde Beskydy, ať si je lidi představí a určitě přijedou. To asi ne.“

Jirka: „Proč neudělali raději youtubovou challenge, kde by se hádalo, jestli jsou daná místa v Česku nebo v zahraničí?“

Petr: „Nene, on se natáčí sám!“

Jirka: „Jakože fakt sám…“

Štefan: „No fakt že jo, teď bylo vidět, jak se to otočilo.“

Nikča B.: „Vždyť jsme vůbec neviděli tu vesničku, viděli jsme jenom jeho.“

Petr: „Tak tohle se nepovedlo.“

Jirka: „Proč dělal selfie?!“

Petr: „Kolik mají sledujících na Instagramu? Odkaz nefunkční. Aha, tak to bychom měli. Přejeme úspěšnou výzvu. Nashledanou.“

Kam dál? Mrkněte na náš seriál Inspirogram, ve kterém vám dáváme inspiraci, jaké zajímavé profily sledovat na Instagramu.