Kde čerpat vizuální inspiraci

Máme tu pár tipů pro kreativní tvůrce, grafiky, designéry, fotografy, ilustrátory, ale i pro všechny milovníky vizuálně krásných počinů. Dali jsme dohromady seznam osmi platforem, na kterých najdete doslova nekonečné množství inspirace ze sfér grafického designu a fotografování. Nechte se inspirovat skvělými logotypy, korporátní identitou, úpravami fotek, kompozicemi a atmosférou jednotlivých výtvorů. 

Pinterest

Obrázková sociální síť Pinterest se profiluje jako vizuální vyhledávač, který slouží k hledání nápadů, receptů, DIY nebo inspirace pro homedecor či módní kombinace. V mnohém se podobá Instagramu, který tuto síť předstihl co do počtu uživatelů, ale vlastně Pinterest v lecčems kopíruje.

Hlavní složkou Pinterestu jsou záložky, tzv. piny, které se dají ukládat na virtuální tematické nástěnky a sdílet. Piny se vyhledávají pomocí klíčových slov (např. kabelka, polštářek, svatební šaty). Ty, které vás zaujmou, si můžete uložit na svůj profil a pro přehled si je rozdělit na nástěnky (např. Outfity na léto, Rekonstrukce, Moje svatba). Nástěnky lze nastavit jako veřejné a inspiraci tak sdílet s ostatními, anebo je označit jako tajné, kdy je uvidíte pouze vy.

Na úvodní stránce se vám pak budou zobrazovat piny na témata, která jste hledali minule, sledujete je nebo souvisí s vaším oblíbeným obsahem. 

“Pin v překladu znamená špendlík nebo připíchnout. A právě na pomyslném připíchnutí jednotlivých záložek s inspirací na pomyslnou nástěnku je síť postavena.”

Tip: Pinterest je síť vhodná i pro módní značky, foodblogery, restaurace nebo třeba značky nábytku a homedecor vybavení. Na pinech můžete označit své produkty a přivést tak potencionální zákazníky přímo na váš web. Zmáknutý profil mají například české e-shopy Bonami nebo DesignVille, ale dobře na to jde i portál recepty.cz

Instagram

Instagram je s 2,5 miliardou uživatelů doslova obrovskou zásobárnou inspirace. Pod symbolem lupy můžete v záložce Tagy hledat nápady, jak vyfotit skvělou #flatlay fotku, najít si vysněnou #whitekitchen nebo se jako produktový designér kochat různými #packagedesign svých kolegů z celého světa.

Fotky, které vás zaujmou, si lze kliknutím na symbol vlaječky uložit. Když na vlaječce necháte prst o chvilku déle, nabídne vám Instagram možnost vytvořit si sbírku, tedy virtuální album fotek a videí podobné pinterestí nástěnce, díky kterému můžete mít inspirativní posty rozčleněné do různých kategorií. Kdykoliv je pak zobrazíte kliknutím na ≡ a Uloženo.

Keen

Keen je taková napodobenina Pinterestu, se kterou přišel Google. Za novou sociální sítí stojí googlí technologický inkubátor Area 120. Od Pinterestu se Keen chce odlišit automatizovaností vyhledávání.

Po přihlášení Google účtem si vytvoříte keen, tedy jakousi složku pojmenovanou dle tématu, které vás zajímá. Následně vám Google navrhne klíčová slova a nejčastěji hledané pojmy související s tématem. Zvolíte, o které máte zájem, uložíte a následně se vám objeví dlaždice obrázků s odkazy na stránky, jež souvisí s hledaným tématem a zvolenými tagy.

Keen vznikl na základě Google Vyhledávání a ve spolupráci s People and AI Research (PAIR). Mělo by se jednat o trochu jinou formu objevování obsahu. Cílem projektu je, aby pomohl třeba s organizací práce na školním projektu nebo při týmové domluvě. Jednotlivé keeny se totiž dají sdílet s více lidmi.

Design Inspiration

Jak název napovídá, tato síť se bude zamlouvat designérům – grafickým, produktovým, bytovým… DesignInspiration.com je plný plakátů, letáků, obalů knih a desek a fotografií. V záložce Collection najdete stovky kolekcí na různá témata, stačí zadat třeba klíčové slovo cup a vmžiku uvidíte desítky kolekcí návrhů hrníčků a kelímků od různých autorů. Mezi nejhledanější pojmy patří Art, Architecture, Web Design, Photography a Typography. 

Nemějte výčitky z toho, že hledáte inspiraci. Jak řekl Austin Kleon, autor knihy Kraď jako umělec: “Dobrý umělec rozumí tomu, že se na světě nic neobjeví zčistajasna. Všechna tvůrčí práce vyrůstá z toho, co už tu je. Nic není docela původní.

Tip: Na DesignInspiration.com se dá hledat i podle barev.

Behance

Chcete kromě hledání inspirace třeba i vydělat nějakou tu korunu prodejem svých návrhů? Pak bude Behance ta pravá platforma pro vás! Svoji práci zde vystavují grafici, ale i ilustrátoři, webdesignéři, animátoři, typografové nebo tvůrci log. Uživatelé se tu navzájem kontaktují a mnoho z nich tu právě nachází zakázky. 

Devízou této platformy je, že u jednotlivých počinů najdete uvedeno, jakými nástroji byl návrh zpracován a editován, takže se můžete i mnohé naučit. Lze prohlížet třeba i celou kolekci prací vytvořených v konkrétním nástroji, např. InDesign. Každý den navíc kurátoři Behance vybírají nejlepší designy, které se objeví na hlavní stránce, a taky je super, že u každého návrhu lze diskutovat s ostatními uživateli.

Dribbble

Dribbble je zaměřený primárně na grafický design a web design. Najdete tu stovky úžasných návrhů webových prezentací a mobilních aplikací. Další z kategorií jsou věnované třeba brandingu (loga a vizuální identita značek) či animaci a nechybí samozřejmě tuna inspirace pro print.  

Dobré vědět: Proč je vizuální identita značek nesmírně důležitá? Tady je 5 důvodů!

99designs

Na podobném principu jako Behance funguje i 99designs. Platforma shlukuje designéry a tvůrce z celého a světa a nabízí vytvoření návrhů letáků, billboardů, loga a celé identity značky i designu produktů. Jednoduše vytvoříte stručný brief a pošlete poptávku. Pod záložkou Discover pak objevíte hromadu inspirace od zapojených tvůrců.

Adobe Create

Inspirační portál vytvořil i mezi designéry hojně využívaný software Adobe. Na stránkách Adobe Create můžete omrknout prezentace designérských prací a čekají tu na vás také desítky tutoriálů a templatů, které lze využít zdarma.

Tip na konec: Milovníkům designu by neměl uniknout magazín DesignPortal.cz, který přináší novinky ze světa brandingu, a doporučujeme sledovat i youtubový kanál Kreativní Kreatury, zejména pořad Exktraktury, jenž je plný obsahu o kreativitě a rad pro lidi z oblasti designu a tvorby.

Kam dál? Přečtěte si, jak efektivně využívat Instagram pro značku.