Žebříčky vlivu

V červencovém vydání časopisu Forbes se objevil žebříček deseti nejvlivnějších lidí na českém Instagramu. Podle průběhu shromažďování dat to vypadalo, že půjde o první sofistikované pořadí svého druhu. Nakonec je to ale jenom další zavádějící „top 10“, kterých tu bylo už mnoho. Proč?

Je to tak trochu promarněná šance, protože dat nasbírala redakce poměrně dost. Velmi rozumně se ptala vybraných influencerů na počet zhlédnutí u jejich Stories, aby o pořadí nerozhodovaly jen veřejně dostupné údaje (jako například počet sledujících nebo množství fotek). Interakce jsou totiž zásadní.

Vysoký počet followers je fajn, ale důležitější je zásah

Je hezké, když se vám podaří nasbírat třeba 200 tisíc sledujících, ale když pak máte u fotek ve feedu a u Instastories nízkou aktivitu, znamená to, že děláte něco špatně, že se vám nedaří vaše sledující zasahovat obsahem, skrze který vás začali sledovat. 

Jaké metriky brát v potaz?

A pokud tedy řešíme vliv, tak to, co bychom měli sledovat, jsou interakce a množství lidí, které uživatel oslovuje. Sčítat jablka s hruškami nebo jako metriku brát množství postů dané osoby by se při vytváření instagramových žebříčků dít nemělo. Sečíst počet lajků na posledních 10 fotkách vám také neřekne vůbec nic.

Věříme médiím a nepátráme po zdrojích.

Je hrozná škoda, že to Forbes nedotáhl do konce. Proč, na to zná odpověď jenom redakce, která pořadí sestavovala. Vzhledem k tomu, že neveřejné údaje (čísla), která poskytli influenceři, nakonec nezveřejnila, můžeme jen spekulovat, a čtenáři teď považují seznam 10 nejvlivnějších lidí českého Instagramu za hotovou věc, že tak to prostě je, že pořadí přece musí odpovídat číslům, která zjistila. Věříme médiím a nepátráme po zdrojích.

Žebříček sestavený ne podle čísel, ale podle preferencí redakce

Blbé je, že my ona neveřejná čísla známe taky. Zapojujeme influencery do kampaní a součástí spolupráce bývá samozřejmě i vyhodnocení. O chystaném žebříčku jsme věděli, protože bylo osloveno dost lidí z našeho okolí – a samozřejmě i přímo Jirka. Proto jsme už předem odhadovali, kdo se do žebříčku dostane a kdo by mohl být na jakém místě. To, že žebříček nakonec ovlivnily osobní preference redakce je patrné už z popisků jednotlivých lidí a také z často až zbytečně sarkastických hashtagů. Někomu se Forbes ušklíbl, z jiného se snaží udělat někoho lepšího. Tohle podsouvání by ale podle nás do žebříčku vstupovat nemělo.

„10 nejoblíbenějších insta influerenců redakce Forbes“

Pokud šlo o výběr v redakci oblíbených influencerů, kteří mají určitý vliv, mělo to být tak označeno. Ale pokud se tvářím, že dávám dohromady pořadí na základě dat, měl bych se jich pak držet, nebo ne? Snad žebříček miliardářů také neovlivňuje obor jejich podnikání a osobní preference…

Samozřejmě, že snáze se tvoří žebříčky typu nejvíc odebírané kanály na YouTube, protože zde je pořadí jasné a vstupuje do něj pouze jeden ukazatel. Žebříček vlivu bude muset pracovat s více vstupními údaji a půjde o to, nastavit jim reálnou váhu. Jsou to počty a mravenčí práce, ale dá se to zvládnout.

Zkusíme to jinak, lépe, poctivě!

A tak jsme si na sebe ušili úkol. Pokusíme se takový žebříček dát dohromady a zveřejnit. Na základě dat vytvoříme pořadí osobností, které mají na Instagramu vliv, a dáme jej k dispozici. Bude bez emocí, bez předsudků, bez nutnosti jednotlivé lidi hodnotit či komentovat a bez ohledu na jejich tvorbu.

P. S. Tahle glosa měl být původně další díl našeho podcastu, ale Jirkovi přišlo hloupé vyjadřovat se k něčemu, kde sám figuruje, a tak jsem se rozhodl si alespoň takto „povzdechnout“ – a nakonec si na sebe uplést bič. Držte palce!

Kam dál? Přečtěte si, jak jsme zhodnotili kampaně českých měst na podporu turismu.