Video na Instagram. Kam ho umístit?

70 % zákazníků by se raději dozvědělo o produktu nebo službě prostřednictvím videa. Průzkumy zaměřující se na video obsah jasně říkají, že lidé raději koukají než čtou a že konzumace videí každoročně roste. Je to jasný signál pro značky, že opomíjet video se nevyplácí. Nejjednodušší cestou, jak video k zákazníkům dostat, je přes Instagram. Máte tu několik možností, kam video umístit, aby maximálně splnilo svůj účel.

Feed

Feed je mřížka fotek v instagramovém profilu, která je jakousi vizitkou uživatele či značky, jež návštěvník uvidí pokaždé, když na profil přijde. Proto se sem hodí videa s dobrou kvalitou a nápadem a s profesionálnějším zpracováním.

Videa nahraná čistě do feedu jako post jsou v mřížce označená symbolem ▶️.

Parametry

  • délka: max. 60 sekund
  • rozměry: v mřížce feedu se zobrazí čtverec, ideální je proto video s poměrem stran 1:1
    • je ale možné nahrát i video na šířku s poměrem stran 1.91:1 (1080×608 px) nebo na výšku s poměrem stran 4:5 (1080×1350 px)
    • i v tomto případě se však v mřížce objeví výřez videa ve tvaru čtverce, a tak je důležité zvolit takový úvodní snímek, který má ve čtverci uprostřed vhodný kousek obrázku
Ač ve feedu video vypadá jako čtverec, po rozkliknutí vidíme, že se jedná o obdélník. Byl zvolen vhodný úvodní snímek, kdy se ve výřezu objevuje celá místnost.
Úvodní snímek vyberete ve druhém kroku nahrávání videa. Ať už bude nahrávané videu na šířku či na výšku, vám se zobrazí čtverec, a tak přesně uvidíte, jaký výřez se pak objeví ve feedu.

Využití

Jaká videa do feedu třeba přidat?

  • profesionálně zpracované reklamní spoty
  • videoprohlídky (firmy, interiéru restaurace atp.) a představení firmy/značky
  • detailní videoukázky produktů
  • recenze, testování, unboxingy produktů
  • reportáže atp.

Na Instagramu je možné do carouselu nahrát nejen fotky, ale kombinaci fotek a videa. Využijte toho, zaujmete!

Štefan Orem, content creator

Čtverec ze širokoúhlého videa

Čím víc plochy obrazovky post zabere, tím větší pozornost mu uživatel bude věnovat – více ho zaujme. Proto aby videa, která máte jen ve formátu na šířku, zabrala na timeline větší plochu, můžete je umístit do šablony čtverce. Třeba podobně, jako jsme to udělali my na profilu Zásilkovna:

Tip: Přečtěte si naše rady, jak efektivně využívat Instagram pro značku.

Stories

Instantní formát Stories, v české verzi Instagramu pojmenovaný jako Příběh, je skvělý pro rychlé zpravodajství a novinky, které chcete rychle představit a není čas na profesionální zpracování videa. Jednotlivá videa po 24 hodinách zmizí a navíc jsou zde lidé zvyklí právě na autenticitu a realističnost. Stačí jen vzít telefon a natočit rychlou zprávu, kterou chce značka sdělit.

Parametry

  • délka: max. 15 sekund, pokud natočíte delší video, rozdělí se do jednotlivých 15sek. Stories
  • rozměry: formát na výšku, který vyplní celou plochu telefonu, 1080×1920 px, poměr stran 9:16

Jednotlivá Stories pak lze ukládat na profil do záložek s názvem Výběry (Highlights).

Výhodou Stories je, že do nich lze umístit odkaz na web a rovnou tak směřovat zákazníky třeba do e-shopu. Ve videu se pak ukáže výzva „Zobrazit další“.

Odkaz do Příběhu vložíte kliknutím na symbol vedle smajlíku (viz zelená šipka).

Využití

  • real-time sdělení (co se právě děje, kde právě jsme, něco se chystá apod.)
  • sdělení k zákazníkům (v podání ředitele, tváře značky atp.)
  • teaser na živý přenos (lze využít i samolepku s odpočtem)
  • teaser na otevření nové pobočky, uvedení nového produktu
  • info o nahrání nového produktu na web, výzva ke zhlédnutí nového videa na YouTube, nového dílu seriálu…

Tip: Jak vytunit Stories? Mrkněte na seznam vychytávek!

72 % uživatelů Instagramu si koupilo produkt na základě videa, ve kterém ho viděli.

socialmediatoday.com

Reels

Reels (česky Sekvence) jsou Stories v mnohém podobné, ale umožňují větší možnosti se střihem. I amatér díky nim zvládne vytvořit originální video s několika přechody a v krátkém formátu tak ukázat i několik scén.

Tip: Jak na to, aby přechody v Reels videu byly plynulé a scény na sebe navazovaly? Pomůže vám ikonka Zarovnat a náš návod!

Parametry

  • délka: původně byly Reels pouze 15sekundové, stejně jako Stories, ale dnes je již možné vybírat mezi 15 a 30 vteřinami
  • rozměry: formát na výšku, který vyplní celou plochu telefonu, 1080×1920 px, poměr stran 9:16
    • v záložce Explore (pod symbolem lupy) se však objeví jen výřez Reels s jiným poměrem stran

Výhodou Reels je možnost postnout je v jednu chvíli do knihovny Reels, do feedu a také do Stories. Oslovíte tak zákazníky hned v několika kanálech a zajistíte si maximální dosahy videa. Více o tom píšeme tady:

Využití

  • např. pro módní značky, kdy lze v jednom videu ukázat hned několik modelů a outfitů
  • video, kde chcete překrýt zvuk hudbou (ve Stories totiž není možné v byznys účtech přidávat písničky)
  • když chcete vyprávět příběh, ukázat více prostor/produktů, a bylo by nutné tvořit mnoho Stories – Reels díky střihům umožní nahrání do jednoho videa
Všechna Reels videa se uloží na profil do záložky s ikonkou filmové klapky.

Jak vypadá bombastické Reels video? Mrkněte třeba na toto od menameselassie!

Živý přenos

Chcete zákazníkům zprostředkovat možnost vidět naživo a v reálném čase, co se u vás ve firmě děje? Využijte live video! Stačí kliknout na jedno tlačítko a živé vysílání může začít.

Parametry

  • délka: nově lze vysílat živě až 4 hodiny v kuse! (donedávna byl limit pro jedno live video jen 60 minut)
  • rozměry: formát typu Stories a Reels, uložením přenosu získáte vertikální video s poměrem stran 9:16

Po odvysílání si video můžete uložit do telefonu nebo jej nasdílet do Stories či IGTV. Skvělou novinkou je, že stream se pak bude doporučovat v rámci záložky IGTV a co je úplně nejlepší: uloží se do archivu podobně jako třeba Stories. V profilu se tedy mezi ikonkami feedu, Reels a IGTV objeví i nová, s živými vysíláními!

Využití

  • živý přenos z tiskové konference, představování nového produktu apod.
  • sdělení zákazníkům v reálném čase (aktuální dění, např. proč nám teď nefunguje internetové bankovnictví)
  • streamování webináře, online kurzu atp.

IGTV

Instagram TV, zkráceně IGTV, je kanál, kterým chce tato sociální síť určitým způsobem suplovat YouTube a v podstatě i televizní vysílání. Její tvůrci si uvědomují, že mladší generace už netráví čas před televizní obrazovkou a u televizní tvorby, jakožto spíše u tvorby amatérské – v podání vlogerů a youtuberů. A aby i tyto uživatele udržela na své síti, vznikla IGTV, kam právě amatérští tvůrci mohou nahrávat svoje videa.

IGTV má samostatnou kategorii v záložce Explore. Zde jsou na jednom místě tisíce videí od tisíců tvůrců. Pro značky je tato kategorie příležitostí, jak se organicky dostat k novým potenciálním zákazníkům.

Parametry

  • délka: minimálně minuta, maximálně pak 15 minut při nahrávání z mobilního zařízení a 60 minut při nahrávání přes web
  • rozměry: nahrát lze video na výšku s poměrem stran 9:16 nebo video na šířku s poměrem stran 16:9
  • formát: MP4
  • velikost: max. velikost souboru s délkou 10 minut a míň je 650 MB, max. velikost souboru videa s délkou až 60 minut je pak 3,6 GB

Do IGTV můžete nahrát jakékoliv – i starší – video z mobilu či z počítače. Pokud má video víc než 15 minut, přihlaste se k byznys účtu přes web instagram.com a kliknutím na IGTV nahrajte video z PC.

Využití

  • testování a detailní popsání produktů (viz produktová videa na YouTube)
  • recepty a návody k vaření (např. pro značky potravin, retailové řetězce apod.)
  • tutoriály a návody (jak používat produkt nebo jak jej využít k výrobě dalších věcí)
  • interview, rozhovory atp.

Dobrá rada

Video můžete zveřejnit zároveň i ve feedu. Opět platí, že na profilu ze zobrazí čtvercový výřez. Doporučujeme proto vytvořit k IGTV videu cover (úvodní fotku) s rozměry 1080×1920 px, kde přesně uprostřed bude motiv, jenž se zobrazí ve feedu.

Zakliknutím možnost „Zveřejnit náhled“ zvolíte, aby se video objevilo i ve feedu.

Pozor na to, aby se vám ve feedu neobjevila třeba fotka člověka s uříznutou hlavou nebo jen polovina textu, který tak bude nečitelný – a zbytečně vám pak zkazí krásně laděný feed.

Gabriela Zajíčková, content creator
Text v úvodním obrázku pro IGTV video je třeba umístit do středu fotky (aby byl následně v náhledu ve feedu vidět celý), anebo naopak více dolů, aby v náhledu vůbec vidět nebyl.

Díky delším videím se můžete ještě jednodušším způsobem spojit s požadovaným okruhem uživatelů. Aplikace se postará o to, aby vás lidé snáze našli.

business.instagram.com

Na IGTV můžete vytvářet i série videí. Je tak možné nahrávat různé seriály nebo třeba představit služby firmy, kdy sérii nazvete „Naše služby“.

Ať už zvolíte jakýkoliv formát, stačí kliknout na symbol + v profilu a začít tvořit. Držíme palce!

Kam dál? Plánujete spolupráci s influencery prostřednictvím Instagramu? Přečtěte si, jaké možnosti existují.