Co čeká a nemine svět marketingu v roce 2021

Nový rok je za dveřmi, a tak je ten správný čas bilancovat a vyhodnotit úspěchy roku letošního. Je ale také nejvyšší čas seznámit se s marketingovými trendy pro rok následující. I na svět marketingu měla velký dopad pandemie covid-19, která výrazně urychlila přechod do online. Marketingová předpověď pro rok 2021 se tak nese především v „onlajnovém“ duchu.

Livestreamy frčí

Žijeme čím dál rychleji, konzumujeme instantní obsah, řešíme jen teď a tady. A právě to nahrává zvýšení popularity online přenosů, které jsou streamovány v reálném čase. Za časů korony fungovaly prostřednictvím streamů nejrůznější konference, webináře, předávání cen, kulturní představení, uvedení nových produktů a další aktivity, které se dříve organizovaly jako reálná událost. Zvykli jsme si na ně – a také na to, že díky přenosu, kdy nemusíme nikam fyzicky chodit, ušetříme spoustu času.

Zásilkovna využila živý přenos pro představení samoobslužných výdejních schránek Z-BOX (zdroj: Facebook. Zásilkovna)

Díky YouTube, Facebooku a Instagramu je livestream velmi jednoduchá záležitost, kterou zvládne vytvořit kdokoliv. Přenosy využívají média, instituce i značky. V roce 2021 se očekává další růst počtu livestreamů a jejich zařazení do strategických plánů firem.

Vzhledem k nařízení vlády musela mít táborská restaurace Thir zavřeno. Aby nalákala zákazníky k objednání si porce grilovaného prasete prostřednictvím rozvozu domů, hodinu a půl vysílali livestream přímo od grilu (zdroj: Facebook Thir)

Nákupy v livestreamech

Vzpomínáte na teleshopping? Namísto televize si představte mobilní telefon a namísto Horsta Fuchse třeba vašeho oblíbeného youtubera. Ano, právě tak to bude vypadat, až k nám dorazí nákupy v živém vysílání! Značky tak mohou přímo z videa prodávat svoje produkty a influenceři třeba svůj merch.

Pro nákupy z videí slouží například platforma TalkShop.live. Prodává přes ni i zpěvačka Meghan Trainor (zdroj: TalkShop.live)

Vymalovaná videa

Když jsme u těch videí, trendem pro rok 2021 budou ta animovaná. Marketingoví odborníci se shodují, že kreslené spoty naberou v příštím roce na popularitě, a to jak v reklamním průmyslu, tak například u nejrůznějších videonávodů.

Trendsetterem je v tomto případě britský obchodní řetězec John Lewis a jeho tradiční vánoční spot, který je každoročně velmi očekáváný.

I na české scéně už se začínají objevovat první vlaštovky. Jmenujme například MALL.CZ a jeho pohádkovou vánoční reklamu se slonem v hlavní roli.

Pomocí animovaného videa lze srozumitelně vysvětlit i složité myšlenky či postupy, které jsou pak pro uživatele snadněji konzumovatelné.

Natáčím, tedy jsem

A platí to i pro značky: důležitost videoobsahu jako takového v komunikačních strategiích dnes již netřeba připomínat. V příštím roce by se však brandy měly zaměřit na větší interaktivitu a kreativitu svých videí, a to proto, aby zaujaly oproti konkurenci a aby u jejich videa strávili diváci delší čas. Sociální sítě umožňují využít třeba nejrůznější kvízy, ankety a interaktivní prvky. Na vzestupu bude i 360° video a rozšířená realita.

Očekává se, že v roce 2021 budou lidé trávit sledováním online videí i více než 100 minut denně.

Marketingcharts.com

Online nákupy

Augmentovaná realita

Podívat se do hotelu, restaurace nebo třeba muzea ještě před samotnou návštěvou, a vědět tak, do čeho jdete? Jasně, díky rozšířené realitě! Její rozvoj ještě víc urychlil lockdown, kdy například online obchody řešily, jak lépe ukázat zákazníkům své zboží, a kulturní instituce zase to, jak lidi dostat na virtuální prohlídku.

V příštím roce nám tak AR bude výrazně usnadňovat nákupní proces. Díky ní během pár vteřin s pomocí mobilu zjistíte, jestli vám sluneční brýle budou slušet, nebo zda se křeslo hodí do vašeho interiéru.

Ikea spustila aplikaci s rozšířenou realitou, která vám ukáže, jak bude nábytek vypadat u vás doma (zdroj: architectmagazine.com)
Módní značka Michael Kors umožnila uživatelům přes reklamu na Facebooku vyzkoušet si brýle přímo na svém obličeji (zdroj: shortawards.com)

Vizuální vyhledávání

Když v roce 2017 spustil Google vyhledávání pomocí obrázků (Google Images), způsobil docela boom. Stačí nahrát fotku a najdete to, co je na ní, ale i podobné snímky.

Ještě větší pecka je pak mobilní aplikace Google Lens, která umožňuje vizuální vyhledávání v reálném čase. Chcete zjistit, co to je za krásnou květinu, na kterou právě koukáte, nebo se dozvědět historická fakta o budovách, na něž jste narazili při toulání se městem? Stačí zapnout Lens.

Google Lens vám během chvilky prozradí třeba i to, jaké rasy je pejsek, kterého jste zrovna potkali na procházce (zdroj: blog.google)

Vizuální vyhledávání už dnes tvoří 15 % z celkového hledání na internetu.

Hubspot.com

Obliba vizuálního hledání roste a začínají ji využívat i značky. Například Biano spustilo možnost vyhledat podle fotky nábytku ten samý nebo velmi podobný kousek v různých e-shopech. Vzhledem k popularitě se dá očekávat, že k podobnému kroku přistoupí i další brandy.

Zajímavé info: Vyhledávání podle obrázku umožňuje třeba i Pinterest Lens, CamFind nebo Bing, který dokonce zvládá najít jakýkoliv produkt z fotografie – a prozradí vám tak třeba to, kde vaše oblíbená influencerka koupila tu krásnou houpací židli, jenž na její fotce není označená.

Naplnit košík přímo z postu

Když se někomu na Instagramu líbí váš produkt, měl by se dat koupit – a ideálně hned a na dvě tři kliknutí. Praktické jsou pro tento účel instagramové shoppable posty, kde jsou produkty označené a uživatelé si je mohou koupit přímo v prostředí sociální sítě.

Shoppable post (zdroj: thedrum.com)
Instagram dává prodejním postům maximální podporu. Dokonce přidal záložku „Nákupy“ do spodní lišty.

Usnadnit nákupy chce uživatelům i YouTube. Pod videem se tak začnou v zobrazovat produkty, které souvisí s jeho obsahem – a přímo na YT je půjde koupit i zaplatit.

Zdroj: wordstream.com

Očekává se, že v novém roce se budou nákupy na sociálních sítích dále inovovat a přijdou další vychytané možnosti.

55 % online nákupů probíhá prostřednictvím sociálních médií jako je Facebook, Instagram nebo Pinterest, a 71 % spotřebitelů tu hledá nákupní inspiraci.

ENVATO.COM

Placení mobilem

Aby byly nákupy na sítích ještě snazší, je tu Google Pay a Apple Pay. Služby fungují už delší dobu, avšak k jejich plnohodnotnému využívání je třeba ještě větší implementace ze strany bank a jakožto platební možnosti u e-shopů a platebních bran. Podle expertů v roce 2021 dojde k velkému posunu v tomto směru.

Platba pomocí Apple Pay (zdroj: ceskymac.cz)

„Čau, chatbote!“

Když něco chceme, chceme to hned. A platí to i o reakcích na dotazy a požadavky zákazníků. Infolinky a e-maily zákaznickému oddělení se dostávají do pozadí a na první příčku oblíbenosti, co se komunikace s e-shopem týče, stoupá chatbot.

Chatbot na e-shopu happysport.cz

Stránka s často kladenými otázkami (FAQ) je u online obchodů must have, ale zákazník stejně raději píše či volá, než aby si odpověď na svůj dotaz sám vyhledal. Zákaznická linka tak denně řeší pořád dokola ty samé otázky, což je doslova o nervy. Zato chatbotům opakující se dotazy vůbec nevadí, povídají si se zákazníky 24/7 a ještě jsou mnohem levnějším řešením. Online shopů a webů, které implementují chatbota, tak v příštím roce výrazně přibude.

Chatbot na webu airbank.cz

Při kontaktování e-shopu dává chatbotům přednost 74 % uživatelů.

CHATBOT.COM

Vyhledávání hlasem

Éra vyhledávání podle klíčových slov pomalu končí a přichází doba sémantická. Sémantické vyhledávání se už nesoustředí pouze na hledání klíčových slov, ale na celý význam dotazu. Google se v tomto výrazně posunul a je dnes mnohem chytřejší.

Ještě před pár lety by Google měl s podobným dotazem docela problém.

Narazili jsme tak teď na trend pro rok 2021 z oblasti SEO: úpadek klíčových a optimalizace pro vyhledávání celými větami. Přispěje k tomu právě i rostoucí obliba hlasového vyhledávání, například pomocí Siry či Alexy. Těm budeme diktovat celé věty, nikoliv klíčová slova.

UGC je želízko v ohni

User-generated content neboli obsah tvořený samotnými uživateli bude v příštím roce hvězdným nástrojem marketingové komunikace značek. Proč? Čísla hovoří za vše: 93 % spotřebitelů považuje UGC za užitečný při rozhodování o koupi a na mileniály (lidé narození mezi rokem 1980 a 2000) má uživatelsky vytvořený obsah dokonce o 20 % větší vliv než jakýkoli jiný typ média.

Navíc UGC může zajistit až 90% zvýšení času stráveného na webu. Uživatele totiž obsah vytvořený jinými lidmi baví, je důvěryhodný, lépe zapamatovatelný a je skvělou cestou, jak představit nové produkty – protože se šíří.

UGC představuje fotky, videa a obecně příspěvky, anebo recenze, které vytvořili sami uživatelé a odkazují v nich na danou značku.

Personalizované produkty jsou velmi dobrou možností, jak motivovat zákazníky k vytvoření vlastního obsahu spojeného se značkou, v tomto případě Airwaves.

Jednoduchou cestou k UCG je pro značky vytvoření vlastního hashtagu, pod nímž lidé obsah sdílí. Proslulý je třeba tag Calvina Kleina #mycalvins, za Česko lze uvést například #bonamiradosti. Brand pak může obsah jednoduše přesdílet na svoje sítě – je to reklama, za kterou nikdo nezaplatil, a jako taková má pro potenciální zákazníky mnohem větší váhu.

Dobré vědět: V příštím roce se očekává, že až 40 % uživatelů internetu bude používat aplikace na blokování reklamy. Tudíž UGC bude jedinečnou cestou, jak se k zákazníkům s ad blockerem dostat.

Ukažte lidskou tvář

A nejenom ve videu, ale i v další komunikaci. Lidé si váží transparentnosti, upřímnosti, férovosti a autenticity. Zvlášť po tom všem, co nás v roce 2020 potkalo, se cení lidský přístup.

Upřímnost se cení (zdroj: e-mail od značky Emco)

Kam dál? Přečtěte si další články z kategorie Marketing.