Nejskloňovanějšími slovy roku 2020 jsou zcela jistě covid-19 a pandemie. Ale ani „Pavlína bageta“ nebo „Hlena Sleváková“ nemají co do počtu hledanosti zanedbatelná čísla. O čem to mluvíme? O kauzách, které loni proběhly internetem. Ale zdaleka to nebyly jen tyto dvě! Pojďte se s námi podívat na přehled čtrnácti top loňských aférek a virálů na sítích. Seřazeno od jara do zimy.
#dollypartonchallenge
V lednu minulého roku zaplavily sociální sítě mřížky se čtyřmi fotkami, které znázorňovaly, že se jinak prezentujeme na LinkedInu, Facebooku, Instagramu a Tinderu.

Virální hit stvořila country zpěvačky Dolly Parton, která – a teď pozor – loni oslavila 74. narozeniny! Kolážím se začalo samovolně říkat #DollyPartonChallenge a udělaly si ji i známé celebrity a nejrůznější značky.

Baby challenge aneb Fotky z dětství
Přišel koronavirus, zavřel nás doma a začala nuda. A tak netrvalo dlouho, a byla tu další challenge s fotkami. Tentokrát jsme měli zveřejnit fotku ze svého dětství a pak ideálně označit dalšího člověka, který má výzvu také přijmout. Instagram nám tehdy zaplavily snímky dětiček z dob minulých.

Quarantine #pillowchallenge
Nekončí jarní lockdown, nekončí ani challenge. Tou další byla polštářová, která nás vyzývala, abychom si udělali outfit z polštáře či peřiny a v novém karanténním modelu se vyfotili na sítě.


Peče a šije celé Česko
Pro mladší generace, které nezažily nedostatek, bylo až neuvěřitelné, že v obchodě nejde koupit rouška a v drogeriích jsou prázdné police s dezinfekčními přípravky, natož pak když nebylo k sehnání droždí! Ale je to tak, v roce 2020 Češi hromadně zasedli k šicím strojům a kvasnice si vyráběli z brambor. Do pečení se totiž z nudy pustili i ti, kdo dřív doma neměli ani mouku, a tak z obchodů zmizelo droždí. #nikdynezapomeňme


Hlena Sleváková
V březnu a dubnu byl internet (a dokonce i některé televizní zprávy) plné Nely Slovákové. Ta si zavařila, když začala prodávat roušky a dezinfekce. Na tom by nebylo nic tak zvláštního, kdyby se Slováková nesnažila na koronavirové krizi zbohatnout. Roušky prodávala za téměř 300 Kč za kus, dezinfekce (které dnes již na jejím e-shopu nejsou) za 543 Kč za 100 ml. Každé zboží má svého kupce – a když vzpomeneme na nedostatek roušek a dezinfekcí v první vlně covid-19, Slováková měla kupců jistě stovky. Problém nastal, když zboží nedoručovala. Lidé chtěli chránit své zdraví, ale místo toho na ochranné pomůcky, které předem zaplatili, čekali marně.

V čase, kdy lidé pro nedostatek nezištně šili roušky a dezinfekci si vyráběli z alkoholu, Slováková toto zboží prodávala za vysoké ceny, aniž by jej skutečně měla skladem.


Problém číslo dva byl, že Nela Slováková označila své roušky jako model „s aktivním stříbrem“, kdy neměla k tomuto tvrzení potřebné certifikáty. Kdo kauzu bedlivě sledoval a krátil si tak lockdownový čas, jistě vzpomene, že certifikáty měla podle Slovákové předložit Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, která se však od celé věci distancovala.

Třešničkou na dortu byl dnes již smazaný instagramový profil hlena.slovakova, jenž o celé kauze velmi pečlivě informoval a na Slovákové nenechal nit suchou. Na povrch postupně vycházely informace třeba i o tom, že influencerka nepřikládá ke zboží z e-shopu faktury nebo že nevrací peníze zákazníkům v zákonem dané době. Profil pak motivoval veřejnost k oznámení věci na obchodní inspekci. Nela Slováková následně musela vše vysvětlovat policii a dočkala se dokonce i obvinění skrze rasismus.


Zdroj titulní fotky: Extra.cz
Pavlínina bageta
Pavlína Lubotajzky je účastnice realityshow MasterChef 2020. Soutěž sice nevyhrála, ale rozhodně vyhrála největší přísun pozornosti. Již během vysílání jednotlivých dílů vyvolávala díky svému vystupování rozpoluplné reakce veřejnosti, které vyvrcholily, když Pavlína v květnu zvítězila v tzv. bagetové výzvě. Její bagetu s názvem Kuře & salsa zařadila do nabídky Bageterie Boulevard. A na Facebooku tohoto fastfoodu se okamžitě strhl poprask!



#blacklivesmatter
V červnu zčernal instagramový feed. Zveřejnění celočerného snímku značilo podporu hnutí #BlackLivesMatter. To vzniklo v USA v roce 2013, kdy koordinátor floridské domobrany George Zimmerman zastřelil 17letého neozbrojeného Afroameričana Trayvona Martina. Zimmerman byl vzat do vazby, ale za pár hodin byl propuštěn s tím, že se jednalo o sebeobranu.

Letos v létě bylo hnutí a s tím spojený hashtag opět hojně vidět, a to v důsledku smrti Afroameričana způsobeného zásahem policisty, který černochovi klekl na krk. Ameriku, ale i celý svět, následně provázely mnohdy vyhrocené protesty proti policejnímu násilí a podpora afroamerické populaci právě prostřednictvím hashtagu #blacklivesmatter na sociálních sítích.


O Hnutí Black Lives Matter vědělo 7 z 10 Čechů, kteří se pohybují na internetu.
VÝZKUM NIELSEN ADMOSPHERE, ČERVENEC 2020
Zajímavost: Kauza nabobtnala až tak, že některé značky odstranily ze svých logotypů podobizny Afroameričanů. Patří mezi ně třeba brand Uncle Ben’s, jenž logo níže používal od 40. let minulého století.

Léto v Česku
V létě 2020 bylo v Česku veselo, a ne jen z toho důvodu, že došlo k rozvolnění vládních opatření. O pobavení nás všech se postaraly České dráhy se svou kampaní Vlakem na výlet. Po celé republice se objevily vizuály s vtipnými verši, které měly nalákat k cestování po tuzemsku namísto po cizích krajích.

Reakce médií a veřejnosti na sebe nenechaly dlouze čekat a zanedlouho byl internet plný dalších a dalších veršíků.



Tip: K cestování po Česku loni lákaly i další instituce včetně CzechTourism, a v podstatě všechna velká města. Tady si můžete přečíst naše reakce na kampaně českých měst k podpoře turismu.
Co neříkáme v Česku
Léto uteklo jako voda, přišlo září a s ním lekce angličtiny od Jaroslava Salona. Ten stojí za twitterovým profilem @in_czechia_we_dont_say, který nabral na obrovské popularitě. Stačila hodina a měl tisíce followers.

Stovky lidí přicházely se svými nápady, co v Česku neříkáme, a projekt se stal okamžitě virálním. Na vlně se svezly i brandy jako Alza, Rohlík.cz, Mall.cz nebo Jägermeister. Příklady reakcí značek najdete v našem článku Real-time marketing. Co to je a proč ho využívat?.

„Teachers in Czechia don’t say „good morning everyone!“ They say „otevřete okna a od dveří A B A B!“ and I think that´s beautiful.“
Twitter @in_czechia_we_dont_say
Zakopané auto s melounem
Na konci září vyvolal buzz Kamil Bartošek alias Kazma, když vzal své auto, schoval ho do lodního kontejneru a ten zakopal někde na území ČR. Vtip je v tom, že kdo vůz značky Range Rover najde, může si jej nechat – a aby bylo hledání zajímavější, v kufru auta je 1 000 000 Kč.

Veřejnost si mohla prostřednictvím SMS za 30 Kč psát Kazmovi o nápovědu a na webu zakopaljsemauto.cz sledovat online přenos z místa, kde je auto ukryto. Vzhledem ke zhoršující se epidemiologické situaci v ČR však soutěž byla zatím pozastavena a měla by pokračovat v letošním roce.
Wish4you aneb Dejdar prodává celebrity
Myslel to asi dobře – chtěl pomoci sobě a svým hereckým a slavným kolegům zajistit obživu v koronavirové době, která umělcům příliš nepřeje. Proto se Martin Dejdar pustil do projektu Wish4you, který spočíval v tom, že vám celebrita z nabídky webového katalogu za úplatu zhruba 1500-2500 Kč pošle nahraný vzkaz nebo třeba video.

Problematická část projektu byla, že některé celebrity ani nevěděly, že jejich služby Dejdar na svém webu nabízí – konkrétně například Jiří Lábus nebo Kovy. Problém číslo dva Dejdarovi způsobila Nikol Štíbrová, když ve svých Stories na Instagramu zveřejnila pohoršení nad takovýmto typem projektu. Okamžitě se k ní přidali další a další známí lidé, až Dejdar ještě ten den web vypnul. Posléze se také omluvil Kovymu, že se na stránkách objevil omylem. A následovala dojemná videa.


P. S. Viděli jste toto video na MALL TV? Doporučujeme.

No a konec roku byl trošku ostřejší. O jeho lechtivý závěr se postaral uznávaný lékař, profesor Pavel Pafko, a také – chvíle napětí, dámy a pánové – Andrea Verešová!
Přeřeknutí profesora Pafka hitem roku
Pavel Pafko je český břišní a hrudní chirurg, který byl v pražské Fakultní nemocnici v Motole prvním očkovaným proti covid-19. A právě před očkováním se udál vtipný moment, kdy se pan profesor mile přeřekl: „Dovolte mi, abych nejdřív poděkoval všem, kteří se podíleli na vývoji a distribuci této vagíny, ehh – vakcíny…“ Postaral se tak národu o ještě o něco veselejší svátky a o legendární hlášku. Ale co je skvělé – i díky němu se o očkování proti koronaviru hodně mluvilo. #povedenakampan
„Zviditelnění“ Andrey Verešové
Přiznejte se, kdo z vás ho hledal? Dnes velmi slavné intimní video modelky Andrey Verešové a jejího manžela Daniela Volopicha, které se zčistajasna zjevilo o svátcích na internetu? Možná by to nebyla taková kauza, kdyby Verešová sama nevypsala odměnu 50 000 Euro na dopadení autora videa a nezveřejnila to na sítích. Manželé totiž tvrdí, že v erotickém videu nevystupují a že jde o počítačově upravený podvrh. Pokud je tomu tak, autor videa by se z fleku mohl živit jako trikař holywoodských trháků.

Video prolétlo českým a slovenským internetem jako střela a vyvolalo velké diskuze. Je to Andrea, nebo ne? Odpověď lidé zjišťovali dokonce i na Facebooku bývalého přítele Verešové Jaromíra Jágra.

Odchod ze sítí datového analytika Ludwiga
Těsně před koncem roku rozvířil internetové vlny Petr Ludwig, autor knihy Konec prokrastinace, později influencer a datový analytik, který se už během první vlny covid-19 pustil do boje proti dezinformacím a snažil se edukovat veřejnost, co se pandemie týče. Za to palec hore.
Postupně si ale Ludwig díky svým postům zasahujícím odbornosti různých odvětví vybudoval kolem sebe vcelku velkou skupinu hejtrů. Ta mu vyčítala právě to, že je samozvaným odborníkem.


Vyvrcholení hejterství přišlo koncem prosince, kdy Ludwig na sociální sítě napsal:


To se pochopitelně dotklo nejen žen – a Ludwig si vysloužil stovky negativních reakcí. Později se omluvil, ale pokračující masivní vlně hejtů už nechtěl dál čelit, a tak se rozhodl odejít ze sociálních sítí.

A jeho odchod vzbudil řadu reakcí. O to víc, když se po pár dnech na sociální sítě vrátil.





A to byl rok 2020 na sítích. Snad ten rok letošní bude méně spjatý s covidem-19 a budeme moci o trošku více žít offline. Snad…
Kam dál? Přečtěte si, co čeká a nemine svět marketingu v roce 2021.