Gamifikace v marketingu

Gamifikace v marketingu. Na jaké typy zákazníků působí?

Gamifikace je marketingová technika, která využívá herních prvků a aplikuje je do běžného života. Typicky je využívána například v retailu, protože dělá nákupní proces zákazníkům zajímavější a motivuje je k dalším nákupům. O praktickém využití gamifikace jsme už psali, dnes se podíváme na to, s jakými typy zákazníků tato technika pracuje.

Achievers

„Úspěcháře“ žene do hry vidina vítězství. Rádi sbírají body, plní úkoly a chlubí se svými výsledky. Zároveň rádi vyhledávají srovnání s ostatními hráči: touží po tom, postupovat v žebříčku, a to jak mezi ostatními lidmi, tak v žebříčku odměn. Nejde jim však o porážku ostatních, ale spíše o ten pocit. Mají velkou radost při dosažení výhry – a staví si tak vztah k dané značce.

Jak na ně? Věrnostní programy se sběrem bodů, srovnávací žebříčky umístěné na webu (počet nákupů, ujitých km, nalezených odměn, vyhraných bitev apod.).

Sbírání bodů se značkou BILLA (zdroj: mistoprodeje.cz)

Na co pozor? Pokud achieverům neumožníte zisk výhry – například skrze složitá či měnící se pravidla, ztratí o vaši hru zájem a přejdou k jiné značce. Objevovat nové věci a produkty achievery zajímá pouze tehdy, když za to dostanou body.

Sazka vytvořila pro svoje zákazníky a fanoušky hru. Ve které měli počítat bankovky. Ti nejlepší se pak objevili v žebříčku. A to je něco pro Achievers! (zdroj: behance.net)

Killers

„Zabijáci“ mají společně s „úspěcháři“ touhu vyhrát a být nejlepší. Oproti achieverům však killerům samotné vítězství ke štěstí nestačí – spokojenosti dosáhnou, až když někdo jiný prohraje. Navíc chtějí zvítězit za každou cenu a porážka nepřátel je velice těší – často je vlastně naplňuje víc, než hra samotná. Vyhledávají příležitosti k souboji a užívají si, když jejich úspěch vidí co nejvíce lidí.

Jak na ně? Při gamifikované události budete mít jistotu, že killeři to nevzdají a pustí se horlivě do všeho.

Na co pozor? Killers hledají způsoby, jak obelstít herní systém – v online prostředí typicky přes kódy, software na editaci byte code atp., v offline např. nákupem bodů od jiných uživatelů, kopírováním splněných úkolů od dalších lidí apod.

Zdroj: bazos.cz a sBazar.cz

Explorers

„Objevitelé“ rádi prozkoumávají a všímají si i naprostých detailů. Baví je celá hra jako proces, nikoli jen její výsledek. Užívají si proto všechny úrovně a touží posbírat veškeré možné odznaky a odměny otvírající dveře do dalšího kola. Největší radost jim udělá objevení bonusových nebo tajných aspektů a doplňků hry. Pokud vyhrají, nemají potřebu se svými úspěchy chlubit.

S aplikací Lidl Plus mají Explorers pořád co objevovat. Denně nové slevy na nákupy a následně odměny za uskutečněné nákupy v podobě stíracích losů, prostřednictvím nichž lze vyhrát další slevy. Pro jiné typy zákazníků už je tento postup naopak zase moc komplikovaný a otravný (zdroj: Facebook Lidl Česká republika)

Jak na ně? Jednoduché sbírání bodů je pro „objevitele“ pouze nutností k otevření dalších možností k průzkumu – chtějí zkrátka víc. Zaujmete je promyšleným systémem a vícekolovou gamifikovanou aktivitou.

Na co pozor? U Explorerů uspějete jen s jasně danými pravidly nebo širší strukturou samotné hry.

Socializers

„Společníkům“ jde především o sociální aspekt hry: o poznání jiných lidí, o výměnu informací, o naslouchání. Nejde jim primárně o výhru, ale o lidský kontakt a společenskou interakci s jednotlivými hráči. Socializers tak vyhledávají prostředí, ve kterých mohou o aktivitách komunikovat s jinými lidmi a projevit emoce.

Jak na ně? Socializery nadchnou třeba gamifikované aktivity prostřednictvím sociálních sítí, kde mohou diskutovat s druhými.

Na co pozor? Je třeba myslet na to, aby brand měl navrch nad sociální interakcí – aby se „společníci“ bavili, ale vnímali, že tak činí v prostředí vaší značky a gamifikace tudíž splnila svůj účel.

Kam dál? Máte e-shop? Přečtěte si, co letos prodávat – kterých 15 produktů bude hit!