Fotbalové EURO 2020 na sociálních sítích

EURO 2020 je minulostí, „football is coming to Rome“ a my vám přinášíme shrnutí toho nejzajímavějšího, co se v online světě ve spojení s evropským fotbalovým šampionátem odehrálo!

Ještě před zahájením informovala UEFA prostřednictvím webu fanoušky, že se na oficiálních kanálech můžou těšit na pořádnou dávku obsahu: “Chceme tento nevšední šampionát přiblížit co nejvíce fanouškům. Všechny naše profily na sociálních sítích nabídnou pro každého něco, a to nepřetržitě 24 hodin 7 dní v týdnu.” A skutečně tomu tak bylo. V Instagram Stories to žilo záběry ze stadionů, TikTok se plnil vtipnými momenty z jednotlivých zápasů a na Twitteru nebyla nouze o tweety s nejrůznějšími statistikami a zajímavostmi z celého turnaje. Ke každé sociální síti bylo ze strany UEFA přistupováno individuálně, a k recyklování obsahu docházelo opravdu jen výjimečně. Za to palec nahoru.

TikTok průkopníkem mezi sponzory

Vůbec poprvé v historii byla jedním z hlavních partnerů globálního turnaje zábavní platforma podobného typu. A že se jednalo o promyšlený krok potvrzuje i popularita hashtagu #football Videa s tímto označením zde nasbírala už 70 miliard zhlédnutí, a to i díky fotbalovým klubům a známým hráčům, kteří do rozjetého vlaku jménem TikTok naskakují stále častěji. Mimochodem, oficiální profil @euro2020 nasbíral více než 5 mil. sledujících a videa dostala téměř 75 milionů lajků.

Míč k úvodnímu hvizdu přivezlo autíčko na ovládání

Dalším výrazným partnerem turnaje byla německá automobilka Volkswagen. Pomalu se rozlučme s časy, kdy míč před začátkem utkání nosila rozhodčímu roztomilá dítka. Po zahajovacím ceremoniálu se na ploše Olympijského stadionu v Římě objevila zmenšenina jednoho z SUV modelů Wolkswagen a namířila si to přímo do středového kruhu. Scéna působila trochu komicky, nicméně okamžitě dala zapomenout na dechberoucí vystoupení operního pěvce Andrey Bocelliho a stala se hitem sociálních sítí.

Jak reagovaly značky na průběh?

Letecká společnost easyJet

Původem britské nízkonákladové aerolinie easyJet využily průběh turnaje k promu svých tras a nabídce akčních letenek. Vsadily při tom na slovní hříčky.

Poté, co si Česká reprezentace zajistila postup do vyřazovacích bojů, jeden z vizuálů hlásal: “Czech mate” – z anglického checkmate, tedy šachmat. Příspěvek byl doplněný popiskem, že tato událost je nejlepším důvodem pro navštívení svých českých přátel. Letenky samozřejmě za neodolatelnou cenu.

V dalším příspěvku si naopak easyJet utahoval z reprezentace Německa, která čerstvě vypadla. Jediná možnost pro fotbalové fanoušky, jak tento rok ještě jednou vidět Německo, je prý jen díky akčním letům k našim západním sousedům.

It’s coming home!

Samostatnou kapitolu tvoří využití fráze It’s coming home! Jedná se o refrén nejpopulárnější fotbalové skladby v Anglii s názvem Three Lions. Odkazuje na původ fotbalu jako takového, který sice nevznikl v Anglii, ale je zde od 16. století pevně zakořeněn a některá z pravidel platí dodnes.


A quarter off for the quarter finals – McDonald’s nabídl na oslavu postupu Anglické reprezentace do čtvrtfinále jednorázovou slevu 25 % na celé menu.

Britský maloobchodní řetězec se vydal, podobně jako easyJet, cestou slovní hříčky. “Pro všechny, kteří se někdy zamýšleli nad původem našeho názvu”

Specsavers – prodejce optických brýlí, slunečních brýlí a kontaktních čoček jednoduše upravil Snellenovu tabuli (pomůcku pro určení zrakové ostrosti) tak, aby ukazovala nápis ITS COMING HOME.

Meme materiál v podání vášnivého švýcarského fanouška

EURO 2020 pomyslně vyvrcholilo na sociálních sítích už v průběhu osmifinále. Švýcarský národní tým hrál s Francií celkem vyrovnanou partii, ale necelých 15 minut před koncem utkání prohrával i kvůli neproměněné penaltě o 2 góly. V obrat už věřil málokdo a výraz v obličeji švýcarského fanouška Lucy Loutenbacha byl všeříkající. Obrat o 180 stupňů však přišel v 90. minutě zápasu, kdy se Švýcarům podařilo senzačně vyrovnat. Triko muselo dolů a osmadvacetiletý Švýcar zahájil ohňostroj emocí. Jeho proměna se stala okamžitě virálem a začaly vznikat tisíce memes. Zajímavým se stal Loutenbach také pro firmy, které se ihned začaly obracet s nabídkami spolupráce. Švýcarský národní dopravce Swiss Air mu navíc zajistil let na čtvrtfinále v business class, švýcarská vláda by zase chtěla využít jeho tvář v chystané kampani na očkování proti Covid-19.

Na našem Instagramovém profilu můžete mrknout, jak jsme si s meme poradili my a rovnou nám napsat, jestli vás k fotce napadá vtipnější text.

Cristiano Ronaldo x Coca-Cola

O dosahu Cristiana Ronalda, hráče s největším počtem sledujících napříč všemi sociálními sítěmi, asi není třeba dlouze hovořit. A ví to i Coca-Cola, která se kvůli Ronaldovu zdánlivě nevinnému gestu musela pořádně zapotit. Ronaldo totiž na jedné z předzápasových tiskových konferencí odsunul stranou dvě láhve Coca-Coly a demonstrativně pozvedl láhev s vodou, přičemž slovem “água” pomyslně vybídl veřejnost k pití vody. Během několika následujících hodin došlo k poklesu ceny akcií společnosti. A internet měl opět o zábavu postaráno. Jen připomeneme, že i Ronaldo v minulosti vystupoval v reklamě pro Coca-Colu, která je zároveň dlouhodobě jedním z hlavních partnerů velkých fotbalových akcí. Dočkáme se v blízké době nové pitné vody Agua CR7?

Česká reprezentace na Instagramu

Nejenže si náš národní tým počínal velmi dobře na hřišti, ale dařilo se mu i v online prostředí. Nejaktivnější byl na instagramovém profilu @ceskarepre, který také zaznamenal největší růst (ve srovnání s Twitterem a YouTube). Velmi poutavé Stories ze zákulisí byly pravidelně doplňovány fotoreporty z jednotlivých zápasů a tréninků, proložené decentní grafikou v českých barvách. Nevyužití formátu Reels bychom naopak označili za chybu a za něco, nad čím by bylo dobré se do příštího šampionátu zamyslet.

Obsah fanoušky bavil, což se projevilo i na počtu sledujících. Od začátku do konce Mistrovství Evropy jich přibylo více než 19 tisíc, což je v meziročním srovnání o 17 tisíc více. Asi nebude těžké tipnout, v který den byl přírůstek nejvyšší, že? Ano, hádáte správně – 27. června přibylo po skvělém vítězství nad Nizozemskem a postupu do čtvrtfinále přes 4400 sledujících!

Jako milovníky YouTube nás však trochu mrzí, že YouTubový kanál nedostal trochu více péče. Zde by se určitě dalo inspirovat v zahraničí, a pár nápadů bychom měli už teď i my 😉