Tři čtvrtiny informací, které každý den přijmeme, jsou vizuálního charakteru. Denně naše oči zaregistrují na 20 000 vizuálních stimulů, 2 000 obrazů a 500 grafických značek. Z těchto všech vjemů se jich ale v paměti do konce dne uchová nanejvýš deset. Proto je jednotný vizuální styl jednou z nejdůležitějších zbraní firem v ekonomické bitvě. Brand, který je jasně identifikovatelný a zapamatovatelný, vítězí. Pojďme se podívat, jakými nástroji budovat vizuální identitu, a ukázat si pár příkladů skvělého korporátního designu z českého prostředí.
Jednotný vizuální styl neboli corporate design je koncept prvků, jež tvoří vizuální prezentaci firmy. Spolu s produktem, firemní komunikací a firemní kulturou vytváří korporátní identitu (corporate identity) dané společnosti.
Co tvoří vizuální identitu společnosti? Je to zejména:
- název
- logo
- barvy
- písmo
- webové stránky, microsites, blogy, personifikace sociálních sítí, mobilní aplikace
- offline reklama (billboardy, CLV, letáky, brožury, katalogy atp.)
- online reklama (bannery, grafika newsletterů, grafika ve videu atp.)
- firemní tiskoviny (obálky, vizitky, zpravodaj pro zaměstnance, hlavičkové papíry atp.)
- tzv. malá architektura v prostorách firmy (navigační systém, cedule, nástěnky atp.).
“Díky jednotnému vzhledu těchto nástrojů se zákazníci lépe zorientují a všude vás poznají. Čím je vizuální sjednocení lepší, tím profesionálněji a důvěryhodněji také značka působí.”
Když se podíváme, jak Americká marketingová asociace definuje brand, pochopíme, že právě tyto prvky jsou alfou a omegou budování značky: „Brand je jméno, termín, označení, symbol či design anebo kombinaci těchto faktorů sloužící k identifikaci výrobků a služeb a k jejich odlišení vůči konkurenci na trhu“.
A právě brand je to, co prodává. U známých a úspěšných firem není hlavním prodejním argumentem kvalita, ale právě setrvačnost brandu. Zákazníci chtějí a důvěřují značce bez ohledu na kvalitu: neznámé značky třeba mohou mít vyšší kvalitu, ale konzumenti přesto více věří značce populární, a brand je tak rozhodujícím faktorem pro jejich nákupní rozhodnutí. Z tohoto důvodu je nezbytné odlišit se od konkurence svým vizuálním stylem a vybudovat tak unikátní corporate design, aby značka byla na první pohled identifikovatelná a zákazník díky povědomí o značce spontánně sáhl právě po ní.
Dobré vědět: Vizuální styl značky se někdy označuje i jako trade dress. A protože je to design charakteristický pro konkrétní značku, může být i předmětem ochrany duševního vlastnictví, tudíž se u něj objevuje symbol ©, ® nebo ™. Proces tvorby a používání vizuální identity značky se pak nazývá branding.
5 důvodů, proč je branding pro značky klíčový proces
1. Rozpoznatelnost
Pokud chcete, aby si lidé produkty a služby vaší značky pamatovali, kupovali a obdivovali je, musí je rozpoznat od produktů a služeb konkurence. A protože trhy jsou nasycené čím dál tím víc, jsou rozlišitelnost pomocí vizuálních prvků a zdůraznění odlišností značky nesmírně důležité.
“Postarejte se o to, aby vás zákazníci rozpoznali v každém kroku vaší komunikace, v každém regále, na každé reklamní ploše.”
2. Investice do budoucna
“Značka je to jediné, co vám zůstane, když vám shoří továrna,” zní známý citát marketingového mága Davida Ogilvyho. Vybudovat značku, která má na trhu silnou pozici, by proto mělo být cílem každé z nich.
A navíc – až se bude vyhledávat hlasem, bude mít brand ještě větší váhu: když nadiktujete Siri, Alexe nebo jakékoliv jiné hlasové asistentce, ať vyhledá a koupí mléko, udělá to, že najde mléko s vyváženým poměrem skvělé ceny a skvělého hodnocení (nebo zkrátka to, které doporučí algoritmus či placená reklama). Když jí ale řeknete, že chcete mléko Madeta, výsledek vyhledávání (a nákupu) bude jasný. S ohledem na budoucnost a nové technologie je proto pro značky ještě víc než kdy jindy důležité, aby je lidé znali a pamatovali si je.
3. Důvěryhodnost
Jak zaznělo výše: zákazník raději zaplatí za produkt nebo službu od značky, kterou zná a důvěřuje jí, než za stejné zboží (byť za nižší cenu) značky, kterou nezná.
“Konkurovat pouze cenou je harakiri. Konkurujte raději značkou! Za produkt od silného brandu jsou lidé ochotni si i připlatit. Proto má posilování známosti značky pomocí brandingu obrovskou váhu.”
4. Usnadnění orientace
Vizuální identita usnadňuje lidem orientaci na trhu, v kamenném obchodě i při výběru produktů a služeb v e-shopu. Pokud kupující zboží pozná podle loga, písma, barev a dalších prvků corporate designu na první pohled, zrychlí se tím proces jeho nákupu a přijde zákaznická satisfakce. A ta už je na půli cesty k lovebrandu!
5. Zjednodušení práce
Využívání jednotného vizuálního stylu, který jasně definuje grafický manuál, ušetří práci vašim zaměstnancům i externím freelancerům a agenturám, se kterými spolupracujete. Design všech materiálů a obsahových prvků bude jasný, není potřeba nic vymýšlet ani improvizovat.
Dobré vědět: Grafický manuál je souhrn všech prvků, které tvoří corporate design společnosti. Ukazuje jejich využití v praxi a zároveň zobrazuje špatné příklady nevhodného užití. Obvykle mívá podobu brožury nebo pdf dokumentu, aby bylo možné jej jednoduše online cestou zaslat grafikovi, marketingové agentuře apod.
Tip: Podívejte se pro inspiraci třeba na kvalitně zpracovaný grafický manuál Českého rozhlasu.
I po přečtení důvodů si říkáte, že brandingu se vaše značka nemusí věnovat? Je třeba si uvědomit, že i společnost, která nemá vytvořenu jednotnou vizuální identitu, má vždy nějakou vizuální podobu, nějak na veřejnost působí, ať chcete nebo ne. Neexistující vizuální identita zkrátka neexistuje 😊.
A jen z toho důvodu, že některé společnosti nebo e-shopy grafickou podobu své komunikace neřeší, pořád narážíme na neprofesionální weby, nic neříkající loga, neidentifikovatelní instagramové profily a další součásti identity firmy znemožňují zákazníkům rozpoznat značku. Je škoda tento fakt ignorovat! Tak načerpejte inspiraci od jiných značek: vybrali jsme čtyři české firmy/instituce, jejichž vizuální identita stojí za zmínku!
4 příklady skvělého korporátního designu z českého prostředí
Pilulka
Lékárny většinou volí zelenou barvu, protože tento odstín dle psychologie barev evokuje v lidech zdraví, klid a přírodu, rovnováhu mezi tělem a emocemi. Pilulka se rozhodla jít trošku jiným směrem a k zelené přidala i výrazně růžovou. A ta se pro ni stala tak ikonickou, že i na Wikipedii se v článku o Pilulce píše doslova síť „růžových“ lékáren. Je třeba být jiný, abyste se odlišili od jiných značek – a nabourat zažité stereotypy může být dobrá cesta.
Tip: O růžových billboardech a marketingu Pilulky celkově se rozpovídal její COO Michal Hanáček v podcastu Z-Talks, na jehož vzniku se Socialpark podílí. Díl si můžete poslechnout tady.
Safari Park Dvůr Králové nad Labem
Komunikace Safariparku si zaslouží potlesk jak po obsahové, tak vizuální stránce. Během pandemie přišla zoo s kampaní „Pozvi zvíře na oběd“, která se propisuje ve všech kanálech instituce. Safaripark je unikátní a jasně rozpoznatelný i díky specifickému písmu a originální a jednotné grafické podobě svých komunikačních nástrojů.
Siko
Stavební Izolace, Keramika a Obklady, tedy SIKO, je příběhem o „obyčejné matce tří dětí z malých jihočeských Čimelic, která se po revoluci rozhodla, že začne podnikat“. Dnes má více než 50 prodejen a obrat přesahující 3 miliardy Kč. A její obchodní domy i komunikační nástroje poznáte na první pohled.
Národní galerie Praha
Jedna ukázka z nekomerční sféry. Vizuální identita NGP je díky geniálnímu logu doslova pecka. Co myslíte?
Kam dál? Zjistěte, jak efektivně využívat Instagram pro značku.