Jak efektivně využívat Instagram pro značku

V Česku používá Instagram více než 2 500 000 uživatelů, což představuje 23,6 % naší populace. Využijte toho a oslovte tuto početnou skupinu svými produkty a službami! Dali jsme dohromady pár tipů, jak vytunit Stories i příspěvky do feedu, a poradíme, jaké nástroje Instagramu používat, aby vaší značce přinesla tato sociální síť maximum.

Nastavení profilu

Přepněte na firemní účet

Vytvořili jste instagramový profil pro svůj e-shop s oblečením nebo třeba pro kavárnu? Pak nezapomeňte účet přepnout z osobního na profesionální. Proč je to důležité? Budete tak mít přístup ke statistikám týkajícím se vašich příspěvků a publika. Změnu provedete v Nastavení > Účet > Přepnout na profesionální účet.

Kdo jsou vaši fanoušci?

Jakmile budete mít business účet, zobrazí se vám v profilu tlačítko Přehledy. Zde se můžete podívat, jak se daří vašim příspěvkům, příběhům i placené propagaci. V záložce Aktivita najdete informace o celkovém dosahu, počtech zobrazení, návštěvnosti profilu a interakcích, a dokonce tu uvidíte, kolik lidí se prokliklo na váš web z linku v bio.

Záložka Okruh uživatelů vám pak prozradí, jak rostl počet vašich fanoušků v průběhu posledních dnů i kolik lidí vám dalo unfollow, z jaké lokality jsou vaši sledující, jakého jsou pohlaví i kolik mají let. Také zde zjistíte, ve které dny bylo u vás na profilu nejvíce sledujících. Na základě těchto vcelku podrobných přehledů pak můžete optimalizovat váš obsah, zjistit, co fanoušky baví nejvíc a kdy jsou nejvíce aktivní. 

Potřebujete stáhnout data?

Potřebujete vytvořit report pro klienta nebo si archivovat nějaký obsah z Instagramu i s jeho komentáři? Data si můžete stáhnout do počítače a libovolně s nimi dál pracovat. Klikněte na symbol ≡, dále Nastavení, Zabezpečení a Stáhnout data. Sem zadáte e-mailovou adresu, na kterou vám nejpozději do 48 hodin přijde odkaz na soubor s fotkami, komentáři a dalšími údaji.

Přiveďte návštěvnost na web!

Na firemním profilu by neměl chybět proklik na web. Ten se umisťuje do tzv. bia, což je prostor pro představení se ve vašem profilu. Upravíte jej kliknutím na Upravit profil. Mít zde uvedený link na web je důležité zejména tehdy, dokud nemáte 10 000 sledujících a tím pádem nemáte možnost přidávat odkaz přímo do Stories. 

Když v příspěvku či ve Stories upozorňujete na nový produkt nebo třeba článek na blogu, nezapomeňte pak vždycky uvést kouzelnu instagramovou formulku “Link v bio” (= odkaz v profilu). Uživatel tak bude vědět, že nemusí odcházet z Instagramu a “googlit”, ale stačí mu zobrazit si váš profil a kliknout na odkaz zde. Link v bio by měl být specifický, tedy vést přesně na obsah, který jste avizovali v příspěvku nebo ve Stories.  A protože do bia lze vložit jen jeden odkaz, využijte nástroj Linktree, který vám pomůže bio rozšířit. 

Díky Linktree můžete do bia vložit jak odkaz na home page, tak na katalog produktů, na blog, na youtubový kanál… Zkrátka všude tam, kam potřebujete sledující zavést.

Využívejte Highlights neboli Výběry

Byla by škoda, aby Stories, která tak pracně vytváříte, zmizela za 24 hodin v propadlišti. Vytvořte pro ně složky, kam je budete ukládat. Jaké Výběry se na profil značky hodí? Např. “Kde nás najdete”, kam vložíte podrobnou mapu, fotku budovy vaší společnosti nebo rovnou video s ukázkou, kudy se k vám jde od zastávky. Kosmetická značka tu může mít Výběr “Nové produkty”, kadeřnice pak třeba “Ukázky práce”.

Na profilech značek najdete spoustu inspirace, do jakých kategorií obsah sdružit a jak jednotlivé Highlights pojmenovat. Nepsaným pravidlem se stalo mít jednotlivá okénka Výběrů graficky sladěná a u firemních profilů je pak téměř samozřejmostí, že jsou ikony Highlights laděné do korporátních barev.

Obtěžují vás notifikace?

Spravujete-li firemní profil nebo máte větší počet sledujících, kteří váš obsah rádi a často “lajkují”, možná na displeji vašeho telefonu neustále blikají notifikace od Istagramu. Řešení je velmi jednoduché: v Nastavení klikněte na Upozornění a upravte si notifikace dle libosti. Můžete je všechny pozastavit anebo si třeba nechat zapnuté jen reakce od lidí, které vy sami sledujete

Stopněte vulgarismy

Asi žádná značka nechce, aby se na jejím instagramovém profilu objevovaly vulgarismy a nevhodná slova. Ošetřit to jde tak, že v záložce Komentáře zapnete filtr na urážlivé komentáře. Přes položku Ruční filtr lze vložit i jednotlivá slova, která nechcete, aby se v komentářích u vašich příspěvků zobrazovala, plus můžete přidat filtr na nejčastěji nahlašovaná slova. Do záložky Komentáře se dostanete přes Nastavení > Soukromí.

Dobré vědět: U jednotlivých příspěvků ve feedu můžete komentáře i zcela vypnout. Stačí u postu kliknout na … a zvolit Vypnout komentáře. Doporučujeme však tuto možnost nevyužívat, vždyť právě interakce jsou pro správce sociálního média metou. 

Je váš obsah vhodný pro děti?

Pokud se vaše značka zaměřuje na produkty, které nejsou určené nebo vhodné pro děti (např. spodní prádlo, elektronické cigarety apod.), můžete v profilu nastavit min. věk uživatelů, kterým se váš obsah zobrazí.

Nastavte rychlé odpovědi

Pokud vám do inboxu chodí velké množství zpráv a dotazů a vy na spoustu z nich odpovídáte vlastně tak nějak podobně, hodně oceníte funkci Rychloodpovědi. Ty umožňují předpřipravit odpověď a uložit ji pod klávesovou zkratkou, kterou pak už jen stačí napsat místo odpovědi. Takže v praxi to může vypadat třeba takto:

  • Denně vám přijde dvacet zpráv typu “Dobrý den, nesedla mi velikost. Jak můžu zboží reklamovat? Kam ho poslat?”
  • Vy místo zdlouhavého psaní odpovědi napíšete jen klávesovou zkratku, třeba “r” jako reklamace, a objeví se celá zpráva, již máte uloženou: “Dobrý den, mrzí nás, že vám oblečení nesedlo, není problém jej vyměnit nebo vrátit peníze. Informace týkající se vrácení zboží najdete na xy.cz/reklamace”. Při odpovídání tak ušetříte spoustu času.

Přidejte Jmenovku třeba i do offline promo materiálů

Jmenovka je taková online vizitka, pomocí které můžete dostat na instagramový profil vaší značky návštěvnost. Stačí, když si ji umístíte jako banner na web nebo na blog, případně jako obrázek do newsletteru, magazínu, firemního časopisu, na leták… Uživatelům bude stačit jmenovku “naskenovat” mobilem, díky čemuž se jim hned zobrazí váš profil a mohou se stát vašimi fanoušky.

Instagram Stories

Využívejte USG!

Zkratka USG znamená user-generated content a v překladu tak jde o obsah, který tvoří samotní uživatelé. Vytvořili vaši fanoušci příspěvek nebo Stories s vaším produktem a označili vás? Využijte toho a sdílejte tento obsah! Za 1) jim uděláte radost a prohloubíte tak jejich lásku k vaší značce, 2) získáte jednoduše a zdarma content, 3) ukážete, že je vaše značka oblíbená, a to tak moc, že ji lidé dokonce dobrovolně promují na svém profilu.

Dobré vědět: Obsah tvořený uživateli je hvězdným nástrojem marketingové komunikace značek. Proč? Čísla hovoří za vše: 93 % spotřebitelů považuje UGC za užitečný při rozhodování o koupi. Na mileniály (lidí narozené mezi rokem 1980 a 2000) má dokonce o 20 % větší vliv než jakýkoliv jiný typ média. Navíc přes 30 % uživatelů internetu používá aplikace na blokování reklamy a UGC je tak cestou, jak značku dostat i k zákazníkům s ad blockerem.

Ptejte se na názor a získávejte feedback

Ukažte fanouškům, že jejich názor je pro vás důležitý. Interagujte s nimi. Nechte je zeptat se na to, co je zajímá. Instagram je pro tyto účely díky svým funkcím jako dělaný. K dispozici máte anketu (výběr ze dvou možností), otázky a také kvíz, pomocí kterého můžete followery edukovat nebo jim připravit hravou zábavu. Jako teaser na novinky vám poslouží odpočet.

Využití nástrojů Otázky a Odpočet
Využití nástroje Anketa
Využití nástroje Kvíz

Tip: Interaktivně využít se dá i samolepka s posuvným smajlíkem. Umístěte nad ni možnosti a vyzvěte sledující, aby posunuli smajlíka k té, která se jim nejvíc zamlouvá.

Samolepka pro restaurace

Když jsme u jídla: pokud spravujete účet restauraci, která rozváží přes DameJidlo.cz, můžete do Stories vložit samolepku Objednávky jídla. Sledující tak mohou přímo přes storiečko přejít na web a objednat si něco dobrého.

Služba fungovala i pro Uber Eats, ale tato společnost ukončila v červnu 2020 v ČR činnost

Podpora pro malé podniky

Během karantény přidal Instagram novou samolepku, pomocí které lze podpořit značky. Jednoduše se v ní označí profil dané společnosti a přímo do samolepky se pak nahrají tři fotky z profilu značky. Stories s touto stickerkou se následně automaticky přidá do velkého instagramového Výběru příběhů podporujících značky. Vaše Stories tak může vidět široké publikum a označená značka jej může sdílet.

Využijte Stories pro sdílení slevového kódu

Chcete udělat vašim sledujícím radost? Vložte do do příběhu slevový kód, např. STORIESMINUS20. Oceníte tak věrné sledující a zároveň zjistíte, jaké množství lidí nakoupí na základě zhlédnutí příběhu, tedy kolik lidí přiměla k nákupu právě sleva. 

Nechte fanoušky nakouknout do backstage

Jaký obsah ještě sledujícím naservírovat? Ukažte jim vaši provozovnu, prodejnu, výrobnu, zaměstnance, zkrátka vezměte je prostřednictvím Stories do zákulisí. Nejenže je zajímavé sledovat, jak se co vyrábí, balí, vzniká, ale zároveň vaše značka dostane prostřednictvím zaměstnanců tvář a prohloubí si vztah se zákazníkem, lidé budou mít pocit, že jsou její součástí.

Zásilkovna ukázala sledujícím dodržování bezpečnostních opatření na depu, Dish je zase pozval přímo do kuchyně

Přiveďte traffic do feedu

Vyhněte se obligátnímu sdělení NOVÝ POST NA PROFILU!!! ve storiečkách a zkuste to kreativněji. Sdílejte příspěvek do Stories (pomocí symbolu papírové vlaštovky), pak samolepku s příspěvkem zmenšete a překryjte ji smajlíkem nebo gifem. Kliknutím na gif se uživatel dostane přímo do profilu na sdílený post.

Originální vzhled Stories

Vložte do jednoho storiečka více fotek, aniž byste museli otevírat jakoukoliv appku na tvorbu kreativních Stories. Jak na to? Do příběhu vložte fotku, kterou chcete mít jako pozadí. Pak v galerii fotoaparátu klikněte u dalšího vybraného snímku na Kopírovat. Následně se vám fotka zobrazí v Instagramu a můžete ji umístit, kam je libo, zvětšovat ji a klidně ještě přes ni dát další gif.

Využívejte příspěvky ve feedu naplno

Označte produkty

Od roku 2018 nabízí Instagram možnost označovat v příspěvcích i Stories produkty. Uživatel se tak může snadno prokliknout na web a označené zboží rovnou koupit. Co je k tomu potřeba? První podmínkou je mít profesionální účet, druhou pak mít produkty nahrané v nástroji Business Manager.

Následně v záložce Nastavení klikněte na Firma > Přejetí prstem pro nákupy. Po splnění těchto požadavků Instagram prověří, zda je vaše značka splňuje vše potřebné, a poté vám účet schválí (a nebo taky ne 🤷).

Přidávejte polohu

Příspěvky, u kterých je přidáno umístění, mají o 79 % větší míru zapojení od uživatelů (engagement). Proto pokud je to možné, vždy označujte lokaci. Obsah se tak dostane k širšímu publiku a dosah vašeho postu bude větší. 

#nezapominejtenahashtagy

Další možností, jak dostat posty k více lidem, jsou hashtagy. Díky nim se obsah může objevit u uživatelů, který daný tag sledují nebo jej hledají, aby načerpali inspiraci či třeba recenze týkající se daného slova. U příspěvku ve feedu můžete přidat až 30 hashtagů (pokud jich napíšete víc, post se zveřejní zcela bez textu, na to pozor).

Uvádějte jen relevantní tagy a vyhněte se těm, které má Instagram na black listu, ať si zbytečně nesnížíte dosah příspěvku.

Tip: Vymyslete si svůj značkový hashtag, pomocí kterého budou moci lidé sdílet příspěvky týkající se vaší firmy nebo vašich produktů. Je to skvělý nástroj brandbuildingu a zároveň se k vám dostane onen kýžený user-generated content.

Značkové hashtagy Slevomatu a Bonami

Vyzvěte uživatele, ať si zapnou upozornění na váš obsah

To, že vašemu profilu dal někdo follow, neznamená, že bude nadšeně sledovat a lajkovat vaše příspěvky. Možná se k němu totiž vůbec nedostanou. Protože instagramový algoritmus… Vyzvěte sledující, ať si zapnou upozornění na vaše nové posty, aby jim neutekly žádné novinky nebo třeba slevové kódy. Mohou tak učinit u kteréhokoliv postu po kliknutí na tři tečky v pravém horním rohu.

Efektivní plánování 

Když si příspěvky naplánujete dopředu, ušetříte spoustu času a vyhnete se chvílím, kdy sedíte u telefonu a narychlo smolíte nějaký ten post, aby profil nebyl mrtvý. Využijte pro to praktické aplikace, které vám i rovnou ukážou, jak bude vypadat výsledný grid (= mřížka neboli příspěvky ve feedu).

V appce fotky poskládáte tak, aby se vám výsledný feed vizuálně líbil, připravíte tu popisky, napíšete hashtagy a rovnou zvolíte datum a čas, kdy se příspěvek publikuje. Pokud nepotřebujete být aktuální, můžete si naplánovat posty třeba i na 14 dní nebo i měsíc dopředu. Jestli máte připravené fotky a copy, za půlden uděláte práci, která by vám jinak vzala hodinu a víc denně.

Tip: Skrze bezpečnost doporučujeme využívat aplikace, jež jsou oficiálním partnerem Facebooku. Zkuste třeba Planoly, Buffer nebo Later

Interaktivní posty ve feedu

Jak dostat trošku interakce a zábavy do statických příspěvků? Nás baví různé hříčky a srandičky. Třeba jako v tomto postu pro Zásilkovnu, kde museli sledující trošku hledat, aby našli přání hezkého dne. 

Líbí se vám obsah na profilu @zasilkovna.cz? Můžeme jej tvořit i pro vaši značku. Dejte nám vědět na mail [email protected].

Kam dál? Dali jsme dohromady i vychytávky Instagramu pro soukromé profily. Znáte je všechny, nebo vás nějaká fíčura překvapí?