Koronavirus a firmy. Za tyhle počiny tleskáme!

Pandemie koronaviru nás překvapila a zasáhla. Ocitli jsme se v situaci, kterou Česko nepamatuje. Život, práce, ekonomika, všechno je vzhůru nohama. Ale i v těch nejtěžších chvílích se našinec umí semknout, pomáhat si. Dali jsme dohromady několik příkladů, jak firmy zareagovaly na karanténu a celé současné dění. 

“Karanténa. Zavíráme.” 

Restaurační provozy musely zavřít nebo postavit obchodní model pouze na rozvozu. Jak to zákazníkům říct a budovat si s nimi vztah i přesto, že u vás nemohou posedět? Tady jsou tři skvělé příklady.

Lokál

Když je stav nouze, držíme basu! Všechny Lokály jsou od zítřejšího dne otevřené do 20 hodin,” hlásal Instagram Lokálu. Pak už nezbylo, než jen hodit ručník přes pípu. Momentálně má Lokál otevřena výdejní okénka a apeluje na bezpečnost všech. Pecka.

DISH fine burger bistro

Šijete roušky a máte jich doma víc? Za tři látkové roušky si můžete objednat burger z naší restaurace. Od úterý 24. 3. máme na obou našich pobočkách připraveno sto burgerů, které lze zaplatit ,rouškovou měnou‘,” nabídl zákazníkům DISH na svém instagramovém profilu. Získané roušky pak provozovatelé věnují institucím, které je potřebují. 

Fruitisimo

Jak udržet byznys, když prodáváte ovocné freshe a většinu poboček máte v zavřených nákupních centrech? Bleskově vytvořte službu fruitisimo-rozvoz.cz! Má to dvě super pozitiva: nám se dostanou vitamíny z ovoce na podporu imunity před koronavirem až před dveře, a zaměstnanci Fruitisima nepřišli o práci. Tuhle značku musíme vyzdvihnout ještě z jednoho důvodu: na HitHitu vybírají peníze na to, aby mohli vitamínovými drinky zásobovat i vyčerpané zdravotníky z FN v Motole, FN na Vinohradech a IKEMu. 

Fruitisimo kampaň na HitHitu

“Pojďme zkusit něco, co jsme ještě nedělali!” 

Hromadný home office v mnoha společnostech zbrzdil nebo zcela pozastavil nové projekty. Ale spousta firem ukazuje, že i na dálku a v “dobách temných” mohou vzniknout skvělé inovace. Tady jsou tři, které nás hodně oslovily. 

Alza

Na aktuální situaci bleskově zareagovala i Alza. Po pětadvaceti letech do svého portfolia zařadila potraviny, konkrétně ty trvanlivé, které si ze supermarketů lidé odváželi ve velkém. Na Alze si můžete objednat velká balení těstovin, rýže, mouky nebo konzerv a udělat si doma zásoby. Jasně, že je to z jedné strany dobrý obchodní tah, ale tak rychlá reakce a to, že lidé díky tomu méně “blázní” v obchoďácích, si podle nás zaslouží potlesk. 

Alzák nabízí trvanlivé potraviny (zdroj: alza.cz)

Žufánek

Martin Žufánek se proměnil z lihovarníka ve výrobce dezinfekčního gelu. Z lihu, který v rodinné výrobně alkoholu zůstal (protože i Žufánků se pochopitelně dotkly zavřené restaurace), začali vyrábět to, čeho je v Česku akutní nedostatek. Světlo světa tak spatřila OMD, dezinfekce na ruce Oh My Disinfection. Tu Žufánkovi distribuovali potřebným, třeba domovu seniorů.

Žufánkova Oh My Disinfection (zdroj: Žufánek)

Protože ale výroba probíhala tak trošku partyzánsky a bez potřebných povolení, celní úřad ji zanedlouho zakázal (viz vyjádření). K získání povolení se vyžaduje souhlas tří ministerstev a celníků a výroba musí probíhat z denaturovaného lihu, ten u Žufánků nemají. Každopádně chtělo to odhodlání a odvahu, snad se povede povolení vyřídit co nejdříve a rodinný lihovar bude moct pokračovat v bohulibé činnosti. Fandíme!

Zdroj: Facebook Martina Žufánka

Tip: Podívejte se na rozhovor s Martinem Žufánkem, který vnikl v rámci WorkLounge Talks.

Košík

Tisíce domácností v karanténě. Restaurace, které jsou momentálně závislé na rozvozu a mají miliony korun v nakoupených surovinách. Co dostanete, když to dáte dohromady? Hotovky Košík! Košík.cz se chytl příležitosti a spustil web, pomocí něhož je možné objednat si hotová jídla s dovozem až domů. O ten se stará delivery služba DoDo. A proč nám to přijde super? Hotovky se totiž prodávají za nákladové (dotované) ceny, a tak si je mohou dovolit i ti, kteří se teď ocitli v nepříznivé finanční situaci, ale nemají čas vařit.

“I firmy ví, že #spolutozvladneme.” 

Hashtag, který se stal nejen na Instagramu jakýmsi symbolem sounáležitosti. Také pozorujete na internetu a všude kolem sebe, že vzájemná solidarita, lidskost a touha pomáhat jsou nakažlivější než koronavirus? A šíří se i ve firmách. Vybrali jsme tři dobročinné projekty, které si zaslouží, aby se o nich psalo.

DoDo: DoDobrovolník

Téhle firmě tu dáme ještě jednou prostor, protože jí musíme poslat virtuální poděkování za skvělý projekt DoDobrovolník. Kurýrní služba vyzvala pomocí speciální microsite lidi, kteří teď mají čas, aby jej využili smysluplně, stali se dobrovolníkem a vozili jídlo a léky seniorům, co zůstali v karanténě sami a bez pomoci. Dobrovolným kurýrům pak DoDo buď proplatí benzín, anebo jim půjčí vlastní auto, příp. vůz od HoppyGo nebo skútr od Be-Rider.

Škoda auto: #SKODAAUTOpomaha 

I “škodovka” hledá dobrovolníky, a to na čištění a dezinfikování aut, která nabízí zdarma k zapůjčení dobročinným organizacím a městským částem, jež pomocí těchto vozů dopravují potraviny, léky nebo zdravotní pomůcky potřebným. 

ThePay: speciální tarif Pro Bono

Jihlavská společnost ThePay je jedním z největších poskytovatelů platebních bran u nás, kterou využívají tisíce e-shopů. V současné situaci, kdy majitelé zavřených kamenných prodejen hromadně přesouvají své podnikání na internet, online obchodů ještě přibude. A právě těmto “nováčkům”, kteří se ocitli v nelehké roli, podává ThePay pomocnou ruku: mohou implementovat jejich platební bránu, jejíž využívání budou mít po dobu trvání krize zcela zdarma. Nové e-shopy nemusí platit měsíční poplatek za vedení účtu a ThePay za ně uhradí všechny další náklady, jako jsou třeba poplatky pro MasterCard, Visa nebo banky. 

Zdroj: Facebook ThePay.cz

“Nabízíme službu. Zn.: Zadarmo.”

U té solidarity a nezištné pomoci ještě zůstaneme. Nejen firmy, ale i freelanceři totiž nabízí nejrůznější služby, které mohou v této těžké době lidem pomoci. V pracovních skupinách na Facebooku najdete desítky online kurzů, které jejich tvůrci nyní poskytují zdarma. Zdarma nabízí také své pracovní kapacity, know-how. A vznikly i nové projekty, které stojí za pozornost. Tady je pět z nich.

Co-Bot-19

Chatbot, který přes Messenger poradí, jak se chovat během pandemie, co dělat a jaké hygienické opatření neopomíjet. Jeho cílovou skupinou je primárně mladší generace, děti využívající chytrý telefon. Pokud tápete, jak vaší ratolesti nejjednodušeji vysvětlit všechno to dění kolem, může vám být Co-Bot-19 docela nápomocný. Přece jen je tento způsob komunikace dětem blízký.

Zdroj: messengerová komunikace s Co-Botem

PayPerView

Služba, která potěší ty, jejichž zdrojem příjmů byl prodej vstupenek třeba na nejrůznější semináře, konference, školení apod. Svoji přednášku můžete natočit, divákům zprostředkovat online a peníze “za vstupné” od nich získat pomocí PayPerView. Uživatel bude po kliknutí na play vyzván k úhradě dané sumy a zaplatit ji může dokonce i pomocí bitcoinů. 

Za video mohou vaši diváci zaplatit online (zdroj: sports-online.cz/ppv-videa)

Právo v roušce

Zasáhla vás nebo vaši firmu opatření kvůli koronaviru? Nejste schopni dostát svým smluvním závazkům, řešíte, co se zaměstnanci, nebo chcete uplatnit náhradu škody? Stáhněte si zdarma vzory smluv a dokumentů,” nabízí web pravovrousce.cz. Stojí za ním 30 právníků ze 13 různých právnických kanceláří, kteří spojili síly, aby mohli v této situaci pomoci tím, co umí.

Zdroj: pravovrousce.cz

Energii lékařům

Parta nadšenců v čele s vědcem Janem Lukačevičem dala vzniknout projektu, jehož cílem je dodat energii zdravotníkům, kteří od začátku pandemie pracují na 120 %. Lidé mohou zakoupit libovolný počet balíčků s občerstvením, které jsou pak distribuovány do nemocnic. Již bylo rozdáno 16 000 balíčků za téměř 2 000 000 Kč, nyní probíhá „druhé kolo“.

Nakup bezpečně

Jedna z nejúčinnějších cest, jak zpomalit šíření COVID-19, je co nejmenší potkávání lidí na blízkou vzdálenost,“ řekl si Tomáš Čupr, zakladatel Rohlíku. Jenže služby rozvážející potraviny (jako třeba právě Rohlík) jsou dnes maximálně vytížené. A tak aby lidé, když už jdou nakoupit, nemuseli trávit v obchodě tolik času a zvyšovat tak riziko nákazy, vymyslel projekt Nakup bezpečně. Ten sdružuje desítky prodejen z celé ČR: po zadání adresy se vám zobrazí seznam obchodů ve vašem okolí, ve kterých přes internet nakoupíte, zvolíte si čas osobního vyzvednutí a zaplatíte online. A pak v daný čas skočíte pro nákup. V prodejně se tak zdržíte jen chviličku. Wow!

Kam dál? Podívejte se na příklady, jak na koronavirovou krizi reagují nadnárodní značky.