Jak nadnárodní značky reagují na koronavirovou krizi

Celosvětová epidemie COVID-19 donutila většinu značek improvizovat v rámci jejich komunikace. Zastavily se naplánované kampaně, celá řada značek se však velmi dobře adaptovala a podniká v této situaci prospěšné aktivity. Některé brandy dočasně upravily své logo, čímž reagují na výzvu o dodržování bezpečného odstupu, jiné pustily do světa nadlinkovou komunikaci přizpůsobenou aktuálnímu dění. Vybrali jsme příklady, které se podle nás hodně povedly.

Coca-Cola

Coca-Cola je aktivní od samého začátku. V Česku přišla se sérií živých koncertů na svém instagramovém účtu, celosvětově pak zastavila od dubna veškerou komerční komunikaci a své účty na Twitteru, Instagramu a Facebooku „přenechala“ organizacím, které pomáhají, jako je například Červený kříž. Pozornost milionů sledujících tak upíná tím nejlepším směrem.

Kromě toho Coca-Cola umístila na Times Square v New Yorku upravené logo se sloganem o dodržování rozestupu mezi lidmi. Svůj logotyp značka upravila jako jedna z prvních vůbec.

Ve Velké Británii zase marketoví tvůrci z Coca-Coly připravili jednoduché video, které následně adaptovaly do svých jazyků i další pobočky, včetně té české.

Automobilky

Automobilový průmysl uchopil kreativně úpravu svých log s rozestupy, a tak se během krátké doby vyrojilo hned několik případů.

Mercedes kromě úpravy loga přišel i s jednoduchou, ale o to silnější reklamou #stayhome, ve které děkuje lékařům, prodavačům, hasičům, policistům a dalším lidem, kteří jsou v první linii aktuálního dění, ale i všem těm, kteří zůstali doma.

Land Rover přidal na svůj americký instagramový účet celou sérii podobných fotek:

Nás z automobilek asi nejvíce nadchl Jeep, a to díky své reklamě s fotkou z perspektivy vozu zaparkovaného v garáži, kterou následně doplnil celou sérií podobných vizuálů. Krásná čistá práce!

Je čas objevit všechny ty skvělé aktivity, co se dají dělat doma,“ vzkazuje Jeep.

Jeep myšlenku následně rozvedl i v krátké reklamě s Billem Murrayem, která navazuje na jeho Super Bowl reklamu se stejným hercem. K pochopení celého kontextu pomůže, pokud jste viděli film Na Hromnice o den více.

„Dodržujte dvoumetrové rozestupy“

S tématikou rozestupů přišly postupně i další značky, McDonald’s v Brazílii snad jako úplně první. Ono se to u takového loga nabízí samo, ale právě v jednoduchosti je krása.

Když jsme u McDonald’s: zaujal nás nejen úpravou loga, ale i spoty, ve kterých děkuje všem zdravotním pracovníkům. A nabízí jim jídlo zdarma.

Také anglická pobočka oděvní značky Kappa rozdělila své logo.

Moc hezky k situaci přistoupila i značka Zara. Na dočasnou úpravu loga sice odvahu neměla, ale tato animace se jim povedla.

„Buďte doma“

Prakticky každý fastfoodový řetězec se naplno vrhl do promování služby doručování prostřednictvím různých služeb (Wolt apod.), nebo možností drive-in. Kreativou nad ostatními vyčnívá Pizza Hut, který svým zákazníkům sděluje, že doručuje domů už přes 60 let a nehodlá na tom nic měnit ani teď. Vtipné pošťouchnutí směrem ke konkurenci…

Francouzský Burger King dokonce radí, jak si připravit ikonický whopper doma.

Nike má komunikaci zvládnutou dlohodobě – a nezklamal ani teď. Jako jedna z vůbec prvních značek pustil do světa jednoduchou výzvu: aby lidé cvičili doma a zachránili tak svět.

Na tu později navázali s dojemným spotem. Obojí promovali především přes své sportovce na jejich sociálních sítích. V reklamním spotu si zahrála i aktuálně největší star NBA, LeBron James.

Stejně tak je dlouhodobě geniální komunikace značky Ikea. Ta reaguje vizuály zpodobňujícími návody na svůj nábytek na nejrůznější dění ve světě, aktuálně právě na karanténu.

Streamovací služby asi nikdy neměly lepší čísla, takže ze zřejmých důvodů nechtějí píchat do vosího hnízda, ale třeba YouTube kromě podpory dobročinného obsahu upravil decentně i svoje logo a doplnil ho o pěkný vizuál.

Mimochodem existuje už i česká verze této YT iniciativy: ZŮSTAŇ DOMA #SEMNOU. Na speciálním kanálu jsou umístěné kolekce videí od lokálních tvůrců. Lidé tu najdou obsah z různých kategorií – od vzdělávání přes sport, vaření nebo zábavu.

A největší pěstitel banánů na světě, Chiquita, nechal doma rovnou svého maskota – z loga odstranil ženu s mísou plnou banánů na hlavě.

I v tuzemsku najdeme povedené ukázky: české zastoupení značky Samsung rozjelo na svém Facebooku skvělou sérii s vtipnými vizuály reagující na to, že bychom měli být doma.

Lay´s brand video

Třešničkou na dortu je pak podle nás spot brambůrků Lay’s, který se trochu vymezuje vůči aktivitám ostatních značek.

Kam dál? Podívejte se náš výběr českých značek, které dobře zareagovaly na současné dění.