Proč je kolem kamery Sony A7S III takový humbuk?

Minulý týden Sony vypustilo na trh kameru A7S III. A okamžitě se kolem ní strhl pořádný poprask, nejen mezi profi kameramany! Proč na tento přístroj čekali 5 let? A co je na něm tak unikátní? To vám prozradí kameramani Lukáš Kladníček a Martin Doležal

První A7S měla konkurovat Canonu

„V roce 2014 vyšel první model kamery Sony A7S. Byla to fullframe bezzrcadlovka, se kterou se značka Sony vydala do konkurenčního boje proti Canonu,” říká Martin. Canon totiž od 2008 vyráběl zrcadlovku s označením 5D, která uměla natáčet videa s rozlišením, jenž nebylo v té době běžné – co se techniky pro amatérské použití týče. Model od Canonu měl navíc velký senzor, takže dokázal dobře rozmazat pozadí, což tehdy uměly jen profesionální kamery. K tomu byl za dostupnou cenu. „Tehdy se díky Canonu objevil trend, že lidé začali točit na zrcadlovky,” dodává Martin.

Sony umožňuje natáčet v noci, ale pořád pokulhává

Sony na foťák od Canonu zareagovalo modelem A7S – bezzrcadlovkou s 12MPx senzorem, se kterým bylo díky citlivosti možné natáčet i v noci. „Tento přístroj se zapsal jako low light king mezi všemi přístroji! Právě tady podle mě začal ten hype okolo přístrojů Sony! A7S totiž byla jediná kamera, co umí točit v noci. Umožňovala to díky tomu, že u ní šla nastavit velmi vysoká hodnota ISO – až 409600. Tak se zapsala do historie a využívala se jako béčková kamera i pro větší projekty,” objasňuje Martin. Přesto ale převládaly mínusy: kamera měla baterii, která se po hodině vybije, přehřívala se, neměla stabilizaci a plně vyklápěcí displej, disponovala pouze Full HD nebo 4K přes kabel a její tlačítka byla malá a špatně umístěná.  

„První model Sony A7S díky možnosti natáčení v noci využívali nejen amatéři, ale jako béčkovou kameru i profi kameramani!”

Druhý pokus: A7 S II

Jaké má Martin zkušenosti s nástupcem A7S? „Asi rok od uvedení prvního modelu vydalo Sony nástupce. Tento přístroj měl v podstatě stejné parametry – stejný senzor a citlivost, ale dostal určité vylepšené funkce, třeba stabilizaci obrazu, 4K i interně, nejen přes kabel, a obraz byl ve tmě ještě o něco kvalitnější. Přesto byla ‘dvojka’ pořád jen takový mezikrok, protože sice již byla o malinko více použitelná než ‘jednička’, ale stále to nebylo ono, neboť na slunci nešlo na displeji nic vidět, rychle se vybíjela a přehřívala se.”

„Trojka” měla vyjít už před dvěma lety

„Už v roce 2018 se šířily zvěsti, že Sony vydá A7S III, model, kde budou vyladěny všechny nedostatky. Profesionální kameramani se začali obrovsky těšit! O kameře se každý měsíc psalo, jakože teď už fakt bude, pak že vyjde na Vánoce… A pořád nic. Slyšel jsem, že tehdy kamera nevyšla, protože se nepovedlo doladit to, aby se nepřehřívala,” vzpomíná Martin. Sony jednoduše nechtělo model vydat, dokud nevyladí veškeré detaily, a podle Martina ani v roce 2018 Sony nemělo konkurenci. I když několikrát teaserovalo uvedení na trh, ve finále k němu nedošlo. A tak stoupalo napětí. Těšení rostlo. A bylo čím dál víc jasné, že A7S III bude pecka!

Podle Lukáše měla být očekávaná A7S III nástupcem nejen dvou generací Sony A7S, ale zároveň i hybridního modelu A73. „Tvůrců, kteří začali točit někdy tři roky dozadu na A73, byla hromada, protože v tu chvíli to byl revoluční model, 100fps se zvukem ve Full HD a s krásným 4K! Pamatuji si, že spousta lidí se rozhodovala mezi A73 a GH5/S od Panasonic. V roce 2019 Panasonic zabojoval, využil čekání na A7S III a nabídl řadu S1H. Neváhal ani Blackmagic, který uvedl 4K a 6K kameru, a i značky Nikon a Canon těsně před první vážnou šuškandou ohledně A7S III vydaly nové modely, které funkcemi dalece předhání Sony A73. To je důvod, proč byl následně opravdu celý svět natěšený na to, jak Sony zareaguje a co za bombu vydá.”

Nakonec se na nový model čekalo 5 let

Červenec 2020, 5 let od uvedení druhého modelu řady S. Esková ásedmička číslo tři konečně spatřuje světlo světa! Myslím si, že to bylo doslova za pět dvanáct. Od spousty uživatelů Sony už jsem totiž slyšel názory, že jim konkurenti již technicky hodně utíkají, a třeba moji kolegové kameramani, kteří točí svatby, vzhledem k tomu často zmiňovali, že asi budou muset přejít k Blackmagicu nebo k novým Nikonům,” komentuje čekání Lukáš.

Kameramani už uvažovali, že prodají všechnu Sony techniku a přejdou ke konkurenci. Bylo to opravdu takzvaně na knop.

Zkoušíme A7S III mezi prvními

Socialpark měl díky dlouhodobé spolupráci se Sony jedinečnou možnost vyzkoušet jejich očekávanou novinku mezi prvními. Jirka Král, Lukáš Kladníček a Martin Doležal tak byli společně s Petrem Márou a Jakubem Fišerem jedni z prvních lidí u nás, kteří si špičkový přístroj z dílny Sony osahali. 

Reakce? Obrovské nadšení!

Emoce Lukáše a Martina nejlépe ukáže video. Jirka klukům připravil pořádné překvapení!

Co o kameře říká Martin? „Je to první bezzrcadlovka, malá kamera, prostě první zařízení, který neomezuje tvůrce svými parametry. Je noc? Můžu točit i tak! Chci točit za chůze? Můžu, má stabilizaci! Točím záznam koncertu? Můžu, kamera se mi nepřehřeje a lze plynule vyměňovat karty, takže můžu natáčet i dlouho! Potřebuji čtyři zvukové stopy? V pohodě, jde to! Potřebuji kvalitní slow motion? Ano, máme! Zkrátka Sony vytunilo všechny nedostatky a to, co se dodnes naučili, narvali do jednoho přístroje. Vytvořili tak kameru, která v noci natáčí nejlépe ze všech na trhu dostupných modelů, a je to nejlepší 4K kamera, kterou kdy Sony uvedlo!

„Je to první kamera, která mě neomezuje jako tvůrce.”

Natočili jsme kameru hezky v detailu!

Nadšení sdílí u Lukáš: „Sony vydalo naprostou bombu! 4K na fullframe v 10 bitech 4:2:2 interně je opravdu ‘beyond the expectations’.” A co Lukáš na novince nejvíc oceňuje? “Jako videotvůrce, který točil na A7S II a poslední dva roky A73, oceňuji hlavně kvalitní displej, na kterém konečně s jistotou vidím, že mám správně zaostřeno, a také 10bit barvy a zachování stejných baterií, jako má právě A73.”

„Sony A7S III má v sobě barevný profil, díky kterému lze při větších projektech natáčet na velkou i malou kameru současně – a obrazy budou vypadat stejně. Při postprodukci se obrazy sjednotí a výsledek nebude nic rušit. To je pro profesionální kameramany skvělý pokrok,” doplňuje ještě Martin.

Martin komentuje cenu

Cena A7S III se v současné době pohybuje kolem 100 000 Kč. Je to moc? „Podle mě cena modelů řady S nestoupá. Cenovka ‘trojky’ se dá srovnat s prvním i druhým modelem. První A7S stála třeba 70 000 Kč, druhá zhruba 90 000 Kč, takže když vezmeme v úvahu inflaci a nárůst cen všeho, je cena vlastně skoro stejná. Za takové funkce, které A7S III nabízí, je cena vs. výkon super.

Co na to Canon?

V úvodu jsme psali, že první A7S měl konkurovat Canonu. Jak by podle Martina měl Canon vytunit své kamery, aby on dnes dokázal držet krok s A7S III? „Canon by musel udělat model, který se nepřehřívá, a aby byl konkurencechopný, musel by snížit datový tok  záznamu s větší kompresí. Dnes totiž lze z dat z Canonu dělat jen těžko postprodukci, třeba mně se záznamy vůbec nevlezou na disk… Canon za mě není profi nástroj na video. Na fotky 100% ano, ale na video ne.”

Kam to dál posunout?

Martina jsme se zeptali i na to, jak by mohla vypadat A7S IV. V čem by čtvrtá generace mohla být ještě lepší? „Nový model by mohl mít ještě o něco větší displej, větší baterii, větší rozlišení, ocenil bych interní ND filtr, což jsou takové sluneční brýle na kameru, které ztmavují obraz ve dne. Ale jinak ten přístroj má vše, co já v současné chvíli od kamery chci a potřebuji!”

Kam dál? Pokud jste fotograf nebo kameraman, ale třeba i grafik, mrkněte na naše tipy, kde čerpat vizuální inspiraci.