Instagram timeline 2020

Přehled instagramových novinek za loňský rok

S jakými updaty přišel Instagram v roce 2020? Pojďte se s námi podívat na přehled změn neboli #instagram_timeline_2020! A protože je to timeline, začneme hezky od těch nejčerstvějších novinek.

Prosinec

Stop dezinformacím ohledně vakcín

3. 12. 2020 společnost Facebook oznámila, že začne na svých platformách mazat dezinformace o vakcínách proti viru covid-19. Opatření má zasáhnout nepravdivá tvrzení, která byla vyvrácena zdravotnickými experty, a také konspirační teorie kolem očkovacích látek. Jde o další z řady kroků učiněných s cílem potlačit záplavu dezinformací na sociálních sítích. 

Od března do října společnost Facebook ze svých sítí odstranila na 12 milionů dezinformačních příspěvků týkajících se koronaviru.

socialmediatoday.com

Nákupy v Reels

Jednoduše kliknout na produkt v Reels videu a hned objevit e-shop dané značky? Od prosince žádný problém – alespoň v USA tedy ne.

Listopad

Průvodce po instagramové galaxii

V listopadu se spustily Instagram Guides pro všechny uživatele. Na svůj profil si tak můžete přidat Průvodce na určité téma, který shrne zajímavé posty, a doplnit je o svůj komentář.

A tohle byla taky zajímavá novinka. Zejména pro ty, kdo spravují více instagramových účtů a rádi pracují v počítačovém rozhraní:

Instagram je ve světovém žebříčku šestá nejzobrazovanější webová stránka. Takže i když se jedná o mobilní app, patří mezi top desítku webů světa!

blog.hootsuite.com

Shops a Reels přímo na liště

Obchod a Reels dostaly v listopadu svoje čestné místo přímo v dolní liště Instagramu.

Zdroj: Twitter @mosseri
Zdroj: instagram.business.com
Šmejdění mezi virtuálními regály je tak nyní ještě snazší.

Používání dat třetích stran pro reklamy

Instagram dále v 11/2020 přidal možnost, která umožňuje odhlásit se z používání dat třetích stran pro cílení reklam. Toto nové nastavení nám dává možnost zvolit si, zda na nás bude možné v aplikaci cílit pomocí personalizovanějších reklam, a to díky využití údajů získaných z jiných aplikací a webů.

Zdroj: instagram.business.com

Hledání podle klíčových slov

Od listopadu je na Instagramu možné googlovat, zatím tedy jen v zahraničí, ale věříme, že i k nám tato inovace co nevidět dorazí. Spočívá v tom, že je v aplikaci možné hledat podle klíčových slov a Instagram tak využívat pro vyhledávání inspirace nebo třeba receptů.

Zdroj: instagram.business.com

Nyní při hledání klíčového slova například „recept na palačinky“ dostaneme mezi výsledky pouze tag #receptnapalacinky. Čeká nás ale doba, kdy se nám při hledání zobrazí všechny možné výsledky obsahující recept na palačinky, nejenom otagované daným hashtagem. Wow!

Vanish Mode

A ještě jednu novinku platforma v listopadu oznámila: chystá se mizející režim v inastagramových zprávách! Po sdílení zprávy budeme moci nechat celou konverzaci jednoduše zmizet.

Zdroj: instagram.business.com

Říjen

Top říjnovou zprávou od Instagramu bylo prodloužení maximální délky live vysílání z 60 minut na 4 hodiny. Aplikace se tak konečně dá využít třeba i pro nejrůznější přednášky nebo workshopy. Video lze navíc uložit do archivu a doporučuje se v rámci IGTV, což může zajistit vyšší dosah. Tohle se povedlo!

Platforma také oznámila rozšiřování možnosti nákupů, a to do IGTV. Když se uživateli bude ve videu v IGTV něco líbit, stačí kliknout a bude přesměrován na e-shop nebo web značky.

Zdroj: Twitter @mosseri

Instagram má narozeninyý, my máme přání jediný…

6. 10. 2020 Instagram oslavil 10 let od doby, kdy se poprvé objevil v AppStore a byla na něj nahrána první čtvercová fotka. Při této příležitosti aplikace umožnila uživatelům změnit si ikonku, třeba na prapůvodní s polaroidovým fotoaparátem.

Za první den se Instagramu povedlo získat 25 000 uživatelů! Koncem prvního týdne měl přes 100 000 stažení a v polovině prosince 2010 už se počet uživatelů dostal na jeden milion.

FONETECH.CZ

Září

30vteřinové Reels

Od září můžete v Reels tvořit až půlminutová videa. V původní verzi měly Reels videa max. 15 sekund, tedy stejně jako Stories. Od podzimu ale máme, co se délky reelsů týče, na výběr.

Automatické titulky v IGTV

Spousta lidí se dívá na videa bez zvuku, a tak aby nepřišli o kompletní zážitek ani v IGTV, přišla platforma v září s novinkou v podobě automatických titulků. Ty jsou zatím dostupné v 16 jazycích, ale na rozšíření se usilovně pracuje.

Titulky se ve videu spustí, jen pokud jej uživatel sleduje bez zvuku, což je stejné jako u facebookových videí (zdroj: business.instagram.com)

Mezi další zářijové aktualizace Reels patřilo nastavení časovače na 10 sekund a snazší úpravy a odstranění jednotlivých klipů.

Direct se promění v Messenger?

V koncem září také éterem prolétla první vlaštovka oznamující změny v Instagram Direct. Vypadá to, že chatovací část appky čekají velké inovace!

Zdroj: about.fb.com

A máme tu i jednu zářijovou zajímavost:

Srpen

Instagram Reels

V srpnu nám Instagram umožnil popustit uzdu své fantazie a pustit se do tvorby kreativních a často bláznivých hudebních videí, které lze velmi jednoduše stříhat. Síť tak zaplavily krátké spoty, pro jejichž formát byla Instagramu inspirací sociální síť TikTok.

Tip: Chcete vytvořit svoje první Reels video, ale nevíte jak na to? Tady je návod.

Nová písma ve Stories

Novinky neminuly ani Stories, od 3. 8. 2020 máme na výběr širokou škálu fontů.

Zdroj: Twitter @instagram

Skener QR kódů

Ve stejném měsíci přišla platforma s vychytávkou, jež přijde vhod zejména byznys účtům. QR kód je možné vložit třeba do reklamy v tisku nebo do newsletteru a uživatel se pak jednoduchým naskenováním kódu mobilem dostane na profil značky.

Zdroj: Twitter @instagram

Real-time nákupy v živých videích

V USA se v srpnu objevila možnost prodávat produkty prostřednictvím live videí. Proces je jednoduchý: značka nebo tvůrce vyberou až 30 výrobků ze své sbírky v Shops. Při vysílání naživo pak mohou připnout produkt, o kterém zrovna mluví, a pokud se dané zboží divákovi líbí, klepnutím na něj může zobrazit stránku s podrobnostmi a rovnou nakoupit. Dočkáme se letos této vychytávky i v Česku?

Zdroj: instagram.business.com

A snad se k nám co nejdříve dostane i další povedená funkce, kterou američtí uživatelé od srpna mají: Checkout on Instagram. Ta umožňuje zaplatit nákup přímo v aplikaci Instagram. Tohle chceme!

Zdroj: instagram.business.com

Reklama na konci feedu

Stalo se vám někdy, že jste tak dlouho scrollovali feedem, až se vám ukázala hláška „Nic nového tu už není“? Instagram tento konec feedu začal využívat a od srpna zde ukazuje návrh postu, který by se vám mohl líbit.

Zdroj: instagram.business.com

Červenec

Nejen influencery a značky v létě hodně potěšila novinka, že je možné připnout u příspěvku jeden z komentářů hezky nahoru. Snadno tak lze viditelně umístit třeba odpověď na dotaz, který lidé často a opakovaně pokládají.

V 7/2020 jsme se také poprvé dozvěděli o formátu Reels.

Červencová novinka v Instagram Shops: Mohou se přidávat i další typy podniků a také tvůrci.

Instagram přišel s novými pravidly pro prodej na síti, např. že značky musí označovat produkty na Instagramu z jediného webu, který vlastní.

Červen

Po třech měsících od testování s vybranými tvůrci zavádí Instagram reklamy v IGTV širšímu okruhu uživatelů, tvůrců a inzerentů, mezi něž patřily například značky Puma, IKEA nebo Sephora.

Zdroj: beebom.com

Badges in Live

Novinka se objevuje i v live videích, a to možnost vyjádřit podporu oblíbeným tvůrcům. Během živého vysílání je od června možné komentovat, lajkovat a také posílat tzv. donates.

Zdroj: business.instagram.com

Květen

Live video jde konečně uložit v profilu

Od května Instagram umožňuje sdílet živé vysílání do IGTV a zachovat jej tak na profilu po libovolně dlouhou dobu. Do té doby live video po odvysílání prostě zmizelo, případně šlo uložit pouze do Stories na 24 hodin. Za tento krok si sociální síť zaslouží potlesk.

Zdroj: socialmediatoday.com

Giphy součástí rodiny Facebook

Co dalšího se v květnu událo? Facebook koupil vyhledávač gifů Giphy, a to za přibližně 10 miliard korun. Šlo tak o jeden z největších obchodů, které Facebook v posledních letech uskutečnil.

Zdroj: Twitter @InstagramComms

Nákupy přes Instagram mají nový rozměr

19. května Instagram oznámil spuštění fíčury s názvem Shops. Značky tak od té doby mohou přímo v aplikaci nabízet své produkty a uživatelé si je mohou pár kliknutími koupit.

Představujeme nákupní zážitek, který firmám pomůže během pandemie covid-19 udržet krok a usnadní lidem nakupovat věci, které mají rádi.

business.instagram.com
V květnu ještě Shops neměly své místo v dolní liště Instagramu.

Guides pro první uživatele

Koncem měsíce se pak začalo mluvit o velké novince, a to o Instagram Guides neboli Průvodci. V květnu ji měly k dispozici pouze profily zaměřené na zdraví.

Guides spočívá ve vytvoření jakési sbírky různých příspěvků nejen vašich, ale i různých jiných uživatelů a značek, a představuje tak něco jako blogový článek, kdy autor Průvodce doplní jednotlivé příspěvky vlastními nadpisy a krátkými popisky.

Duben

V dubnu 2020 se zvýšilo využití živých vysílání na Instagramu o 70 %! Přispěl tomu pochopitelně lockdown a potřeba lidí i značek být ve spojení se světem alespoň prostřednictvím telefonů.

Společnost Facebook také ve velkém začala bojovat proti dezinformacím na téma covid-19.

S fake news se Facebook se snaží prát dlouhodobě. Ve stejném měsíci tak umožnil americkým uživatelům mít větší přehled, co se transparentnosti účtů týče: u instagramových profilů, které mají vysoký dosah (reach), se tehdy nově objevilo info, z jaké lokality uživatel pochází lokality, aby lidé mohli lépe vyhodnotit spolehlivost a autenticitu obsahu.

Tento krok měl přispět i vyšší transparentnosti informací s ohledem na blížící se volby v USA (zdroj: focus-age.cz)

Nové stickery

Ale zpět k českému Instagramu. Od dubna máme možnost podpořit lokální podniky prostřednictvím samolepek ve Stories.

Síť v tomto měsíci přišla také s podporou nejrůznějších nadací pomocí samolepky Dar a v neposlední řadě se ve Stories objevila možnost přímé objednávky dobrot až domů, které mohou využít restaurace nabízející home delivery. #lockdown

Direct pro desktop

Konečně také byly vyslyšeny mnohé modlitby a Instagram nám umožnil odpovídat na zprávy i na počítači.

Do dubna 2020 bylo na soukromé zprávy možné odpovídat pouze v mobilní aplikaci.

Březen

Měsíc po launchi testování Instagram oficiálně spustil první fázi monetizace IGTV a přišel s in-stream reklamami pro vybrané kanály: začal oslovovat své nejlepší tvůrce a požádal je o pomoc při testování. Tvůrci obdrželi 55% podíl z reklam v IGTV, tedy stejnou sazbu jako na YouTube.

Začala se projevovat iniciativa Facebooku sjednotit všechny své platformy. V březnu vyplulo na povrch, že se chystá možnost jednoduše sdílet Příběh uveřejněný na Facebooku také do Instagram Stories.

Po uveřejnění příběhu na Facebook stačí poklepat na kolonku Privacy a pokud máte Instagram propojený s FB, ukáže se možnost postnout příběh také na IG (zdroj: Twitter @wongmjane)

Únor

S kým nejčastěji interagujete?

Od 2/2020 můžete v aplikaci snadno zjistit, s kým jste nejčastěji v kontaktu, kdo se vám nejvíc zobrazuje ve feedu a s kým máte naopak nejméně interakcí. Stačí ve svém profilu kliknout na „Sleduji“ a zobrazí se vám přehled.

Zdroj: Twitter @instagram

Střihy ve Stories?

Instagram Stories spatřily světlo světa v roce 2016 (to to letí, že?). A v únoru 2020 síť oznámila, že testuje možnost přidání nástroje, jenž umožní sestříhat video přímo v režimu tvorby.

Takto měl střihací nástroj ve Stories vypadat. Dopadlo to tak, že jej máme v Reels (zdroj: socialmediatoda.cz, 9. 2. 2020)

Ve stejném měsíci Instagram začal testovat také nové možnosti, jak zpeněžit videoobsah v IGTV a přilákat tak k tvorbě pro instagramovou televizi více streamerů a tvůrců.

Zdroj: Twitter @wongmjane, 7. 2. 2020

Leden

Vylepšení spolupráce mezi brandem a influencerem

V lednu 2020 spustil Facebook pro evropské uživatele Instagramu systém Brand Collabs Manager. V letech předešlých, tedy 2018 a 2019, totiž nabral na obrovské popularitě influencer marketing, a sociální síť tak reagovala na potřebu zastřešit spolupráci mezi influencerem a značkou. Na Instagramu se tak objevila možnost označit obchodního partnera jako „Placené partnerství“.

Platforma Brand Collabs Manager konečně i českým uživatelům dovolila najít si v ní danou značku, spojit se s ní a snadno tak sdílet přehledy o svých příspěvcích, statistiky dosahů či statistiky zájmu o daný reklamní obsah. Odpadla tak nutnost každé firmě posílat screenshoty statistik přímo z aplikace. 

Pro značky představuje BCM transparentnost spolupráce s influencerem a snadné zhodnocení, zda se jim kampaň vyplatila, anebo to byly vyhozené peníze.

Inovace v Boomerang

A leden byl také tím měsícem, kdy se nám ve Stories objevily nové boomerangové režimy Slow-mo, Duo a Ozvěna a možnost zkrátit Boomerangy pomocí šibovací lišty. V roce 2019 Instagram testoval šest nových režimů, ale do appky se finálně dostaly jen tři z nich.

Kam dál? Pobavte se u 14 kauz roku 2020, které ovládly internet.